VSSD wil meer doen aan rechtsbijstand

,,Studenten zullen in de toekomst steeds meer als consument van universitaire diensten worden gezien. En niet meer als volwaardige partner”, denkt Bloemberg. In het beleidsplan voor 1997, dat onlangs door de Delftse Studenten Raad is goedgekeurd, hoopt de VSSD daarom dat ‘de positie van de vakbond die al deze individuen verenigt meer inhoud krijgt’.

Studenten zullen volgens de vakbond steeds vaker hun gelijk bij de rechter moeten halen. Bloemberg: ,,Wij kunnen die studenten in de toekomst tijdens rechtszaken bijstaan. Meedenken en meesturen in probleemsituaties.” Daarom zal de VSSD zich nog meer gaan richten op de rechtspositie van studenten. ,,Neem bijvoorbeeld Industrieel Ontwerpen. Daar zijn we nu bezig om te zorgen dat iedereen gewoon aan de herkansingen van tentamens mag meedoen. Want die faculteit heeft beperkingen ingevoerd, terwijl in de wet staat dat studenten altijd recht hebben op minstens één herkansing.”

De afgelopen jaren is de achterban van de studentenvakbond fors gekrompen. Vooral doordat er minder gebruik wordt gemaakt van VSSD-handleidingen, en het lidmaatschap hierdoor een stuk minder aantrekkelijk is. Zo liep het aantal verkochte boeken van dertigduizend terug naar twintigduizend per jaar. Ziet de VSSD de beperking van studenteninspraak als een kans het afnemend ledental op te krikken? Bloemberg: ,,Absoluut niet. Om leden te werven zullen we andere dingen ondernemen. We starten binnenkort weer met een posteractie.”

In het beleidsplan valt verder te lezen dat de VSSD positief staat tegenover de plannen om de vakbond een plaats te geven in het nog op te richten Studenten Service Centrum. Mits de eigen identiteit gewaarborgd blijft: ,,We moeten wel onze onafhankelijkheid kunnen bewaren. Dus dag en nacht naar binnen kunnen, spandoeken schilderen en acties voorbereiden, zonder dat de TU ons op de vingers kijkt”, aldus het beleidsplan.

De Delftse studentenvakbond VSSD ziet in de modernisering van het universitair bestuur (MUB) een kans om haar rol als studentenvakbond te vergroten. ,,De invoering van de MUB is niet goed voor de universiteit, maar zeker niet schadelijk voor de VSSD”, meent bestuurslid Gijs Bloemberg.