Vssd wijst weg op campus

De Vssd deelt tijdens de Owee een nieuwe gids uit: het Campus Kompas. De brochure moet studenten helpen de juiste instantie te vinden als ze een vraag, een klacht of een probleem hebben.

Volgens de studentenvakbond zijn er zo veel adressen in Delft waar studenten hulp kunnen krijgen, ‘dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet’. “Op het gebied van onderwijs kun je als student bij het Student Facility Center, de Vssd, examencommissie, studieadviseur én het college voor beroep examens terecht. Geen student die weet met welk probleem hij waarheen moet”, aldus Vssd-voorzitter Wieske Paulissen.

Zij geeft toe dat in de TU-gids ‘in principe ook alles staat’. “Je moet eerst uitzoeken hoe die gids werkt, omdat hij erg dik is. Veel medewerkers hebben daar al moeite mee en studenten doen dat gewoon niet. Terwijl het toch belangrijk is dat ze hun weg kunnen vinden.”

Vandaar dat in het kompas schematisch staat weergegeven waar studenten heen kunnen met vragen, klachten en problemen op het gebied van toelating tot de universiteit, TU-faciliteiten, privacy en slechte behandeling.

Verder staat beschreven waar studenten terecht kunnen met klachten of vragen over onderwijs, inkomen, wonen, gezondheid, juridische zaken, verzekeringen en de omgang met gemeente en bedrijven.

De gids legt verder uit hoe studenten met vragen en klachten om moeten gaan. Ook staan er de adressen en telefoonnummers in van dertig instanties zoals de ombudsman van de TU, de opleidingscommissie en de studentendecaan, maar ook Stichting Korrelatie en het College Bescherming Persoonsgegevens.

Volgens de Vssd is het Campus Kompas een goede aanvulling op het Poenboek, de financiële Vssd-gids voor studenten. Het Poenboek richt zich immers vooral op landelijke regelgeving, terwijl het Campus Kompas specifiek voor Delftse studenten is bedoeld.

De gids is gratis verkrijgbaar bij de Vssd en bij de studieadviseurs en alle eerstejaars krijgen hem tijdens de Owee. Tegen die tijd moet de website www.campuskompas.nl ook online zijn. Daar komt ook een Engelse versie van de brochure op te staan. (SB)