VSSD vreest voor huisjesmelkers bij nieuw plan gemeente Delft

Met de nota ‘Studentenhuisvesting in goede banen’ die afgelopen maandag werd gepresenteerd wil de gemeente de overlast van studenten aanpakken. De Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen Delft (VSSD) en de jongerenafdeling van de VVD (JOVD), vinden die nota maar niks.

De Prins Mauritsstraat, waar 36% van de bewoners student is. (Foto: Sam Rentmeester)

Al jaren klagen verschillende bewonersorganisaties over studenten. Zo schreven bewoners van de omgeving Julianalaan/Zeeheldenbuurt afgelopen juli nog een brief aan de gemeenteraad over de ‘verkamering’ van eengezinswoningen. Daarmee wordt bedoeld dat een eengezinswoning wordt bewoond door meerdere studenten. Dit zorgt voor afval- geluids- en fietsoverlast voor de buurt. Verder zouden gezinnen en starters geen woning meer kunnen vinden omdat alles wordt opgekocht voor studenten.

Nota als oplossing

De nota moet hier verandering in brengen. Hierin wordt bijvoorbeeld vastgesteld dat de gemeente meer studentenwoningen bouwt op de campus en het leven op de campus aantrekkelijker maakt. Voor klagende buurtbewoners wordt mediation aangeboden en een voordat iemand een huis kan verkameren moet diegene een omzettingsvergunning hebben. Aan die vergunning zitten wat regels, zo mag het huis niet meer dan 265 duizend euro in WOZ-waarde hebben en moet de leefbaarheidstoets worden gehaald. In die toets wordt de oppervlakte per bewoner vastgesteld en wordt gekeken naar wat de buurt ervan vindt. Huizen die al verkamerd worden hoeven niet zo’n vergunning te krijgen.

Meer communicatie een betere oplossing?

De JOVD en VSSD zijn niet blij met de plannen van de gemeente. “Dit lost het probleem niet nu direct op,” zegt Jannieke Simons, vicevoorzitter van de VSSD. “Daarvoor heb je communicatie nodig tussen studenten en bewoners, en die ontbreekt nu vaak. Bewoners willen studenten niet aanspreken, en studenten durven niet naar de bewoners die overlast ervaren. Dat terwijl ze veel voor elkaar kunnen betekenen: zo kunnen studenten die vaak overdag thuis zijn, best een pakketje aannemen voor de buren.”

Huisjesmelkers op de loer

Simons ziet met de omzettingsvergunning nieuwe problemen ontstaan. “Zo’n vergunning werkt huisjesmelkers in de hand. Doordat er een vergunning aangevraagd moet worden, zal er meer illegale verhuur ontstaan. In Utrecht is dit probleem een stuk groter geworden en de gemeente raakt het overzicht kwijt. Ik hoop dat er vanuit de gemeente een meldpunt komt waar studenten huisjesmelkers kunnen melden.”

“Het vervelende aan de regulering vinden wij dat je niet zelf mag beslissen aan wie je het huis verhuurt,” vertelt Stijn de Vrede van de JOVD. “Natuurlijk snap ik dat de groei van de TU gigantisch is, dat merk ik zelf ook. Maar de ruimte op de campus is ook eindig. Duwo bouwt vooral eenpersoonsstudio’s. Ik vind het jammer dat daardoor studentenhuizen verdwijnen en studenten meer in een isolement zitten.” Hij ziet het liefst de hele omzettingsregeling van tafel verdwijnen. “Op deze manier worden mensen die tegemoet willen komen aan studentenhuisvesting afgestraft, dat moet niet de bedoeling zijn.”

In oktober wordt er over de nota vergaderd en de gemeente verwacht in november de regeling in te voeren.

Roos van Tongeren / Redacteur