VSSD vreest grote kamernood in 2007

Extra noodwoningen op het veld achter de faculteit Bouwkunde, uitstel van sloopplannen voor studentencomplexen. Zonder deze en andere maatregelen hebben in 2007 elfhonderd Delftse studenten geen kamer.

Dat schrijft de studentenvakbond VSSD in een brief aan de TU Delft en studentenhuisvester Duwo. Nu al is de situatie slecht, vindt de VSSD, maar zij vreest het ergste voor de toekomst. “Studenten die een pand kraken, dertig man op instemmingen, studentenhuizen die gesloopt worden en nieuwbouw die pas over een paar jaar klaar is. De praktijk en de cijfers geven aan dat het woningtekort voor studenten steeds schrijnender wordt.”

De VSSD spoort de TU en Duwo aan na te denken over de bouw van extra studentenwoningen ‘om het tekort niet alleen constant te houden, maar zelfs terug te dringen’.

In de tussentijd moeten studenten terecht kunnen in leegstaande kantoorpanden en in extra noodwoningen bij Bouwkunde. Verder zou de sloop van het studentencomplex aan de Van Leeuwenhoeksingel uitgesteld moeten worden, vindt de VSSD.

Het complex van tachtig kamers moet in de loop van 2007 leeg zijn, terwijl hetzelfde geldt voor de 152 kamers van de flat aan de Apothekersweg.

De studentenvakbond schat op basis van eigen onderzoek en gegevens van de gemeente Delft en Duwo dat in 2007 elfhonderd Delftse studenten geen kamer zullen hebben, maar volgens Duwo en de TU klopt dat aantal niet.

Duwo-directeur Jan Benschop rekent voor dat er nu een tekort is van 450 eenheden. Omdat in 2007 de Van Leeuwenhoeksingel en de Apothekersweg leeg moeten zijn, worden dat er ongeveer zevenhonderd. “Duwo kan daar weinig aan doen. De Van Leeuwenhoeksingel moet weg voor de aanleg van de spoortunnel, de Apothekersweg is eigendom van het Reinier de Graaf Gasthuis, dat wil uitbreiden.”

Benschop denkt dat er in 2010 geen tekort aan studentenkamers meer is. “In 2006 zijn er tachtig nieuwe eenheden klaar, in 2007 driehonderd, in 2008 negenhonderd en in 2009 220. Dat zijn er dus samen 1500 in 2010.”

Noodwoningen achter Bouwkunde vindt Benschop dus niet nodig. Over wonen in oude kantoorpanden is hij wel enthousiast. “Als er een kans is, doen we het.”

Volgens Benschop denken Duwo en de TU constant na over de noodzakelijkheid van nieuwbouwplannen. Dick Gutlich van TU-vastgoed benadrukt dat beide instellingen de urgentie van de kamernood inzien. Maar, zegt hij, het lijkt hem beter om nu vooral energie te steken in de realisering van de huidige nieuwbouwplannen, ‘dan nieuwe initiatieven te ondernemen voor het plaatsen van noodwoningen met alle procedures en onrendabele kosten die daar weer aan vast zitten’.

De VSSD vindt op haar beurt dat Duwo wel een erg rooskleurig plaatje van de toekomst schetst. “Vijftienhonderd nieuwe woningen is een erg ideale situatie. Voor sommige nieuwbouwplannen is er nog niet eens een bouwvergunning”, aldus VSSD-er Guus van Noort.