VSSD: TU gedwongen tot kwaliteitsverlaging

De Delftse studentenvakbond VSSD vindt dat de landelijke politiek de TU Delft dwingt tot kwaliteitsverlaging nu het studierendement omhoog moet en de studieduur omlaag.

“De TU Delft staat met de rug tegen de muur”, zegt VSSD-voorzitter Mariska Heidema. “De enige manier om aan de wensen van de politiek te voldoen, is te zorgen dat studenten dan maar minder leren.”

De VSSD wijst op het plan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) met de toepasselijke titel LESS: LR Enhancing Study Success. Teaching less , learning more. Dat plan beoogt de studielast in de bachelor met vijftien procent te verlagen door vakken tot de kern terug te brengen.

Het schaven aan vakken om het studierendement te verhogen en de studieduur te verlagen, leidt volgens de studentenvakbond tot ‘devaluatie van de studie en is een bijzonder ongewenste ontwikkeling’. “Wat je leert is minder”, zegt VSSD-voorzitter Mariska Heidema. “De expertise van de Delftse ingenieur is van mindere kwaliteit.”

Directeur onderwijs Aldert Kamp meent echter dat het van alle tijden is om vakken om de zoveel tijd ‘onder de hamer’ te leggen. “Alle vakken hebben de neiging om te groeien. We brengen niet de kwaliteit omlaag. Door naar de kern te komen, heb je beter onderwijs. Eventueel moeten we het per geval bekijken, met een pedagogisch expert.”

Het afgelopen studiejaar heeft de faculteit al vakken geschrapt en acht studiepunten uit vakken verwijderd. “Sustainable development is als vak gesneuveld en voor de helft in andere vakken ondergebracht”, zegt Kamp.

Ook het vliegpracticum is veranderd. Studenten maakten een keer in het tweede en in het derde jaar een vlucht, deden metingen en gingen die in groepjes analyseren. “Twee keer vliegen is heel duur”, zegt Kamp. “Eén keer practicum iets uitgebreider, is voor studenten ook winst. Dat is absoluut geen kwaliteitsvermindering. Je moet de kern geven en studenten niet overbelasten met dingen die ook interessant zijn.”

Om de gemiddelde studieduur van zo’n 7,5 jaar voor de Delftse student te verlagen, ziet de VSSD meer in een administratieve aanpak. “Kijk naar hoe de studiejaren worden geteld”, zegt Heidema. “Als studenten bestuurswerk doen, moeten ze nu ingeschreven staan om RAS-maanden (bestuursbeurzen, red.) te krijgen.” De TU zou ze ook volgens Heidema ook kunnen uitschrijven, net als studenten die echt niets aan hun studie doen.

Overigens wil de TU ook het compensatoir toetsen invoeren. Studenten mogen een onvoldoende compenseren met een voldoende voor een ander vak. “Studenten denken dat het niveau omlaag gaat”, zegt Kamp. “Als je strikt redeneert is dat ook zo. Tot vorig jaar mocht je een vijf in je bachelor hebben. Je moet wel goed nadenken wat je onderling wilt compenseren. Niet een tekenvak met wiskunde bijvoorbeeld.”

Het college van bestuur wil dat faculteiten hun plannen voor het verhogen van het studiesucces in 2013 operationeel hebben, maar Kamp denkt dat dat ‘in twee jaar nooit mogelijk is’.

LR had voor het collegejaar 2010-2011 toevallig al een nieuw curriculum gemaakt. “Wij zijn daar vijf jaar mee bezig geweest. Ik kan dat wel roepen maar ik denk dat iedereen dat zelf moet voelen. Het verschilt ook misschien per faculteit.”

Voor LR is het nu alleen een kwestie van het curriculum bijschaven, legt Kamp uit. “Iedereen is er wel van overtuigd dat er wat moet gebeuren aan studiesucces, maar hoe? Daar moet je aan werken, communiceren. Zonder dat gaat het niet werken. Voordat je iedereen er achter hebt staan, ben je een tijd verder. Ik zou mijn geld er niet op zetten dat iedereen in 2013 klaar is.”

Kite science
Kites have been around for 3,000 years, but until recently on an artisanal basis only. Dr Jeroen Breukels and his students (Aerospace Engineering) have developed a scientific kite design based on theory, measurement and design software. He applied his methodology to improve the stability of the kiteplane, a plane-shaped kite with a 10 square metre surface. Dr Breukels believes his methodology will contribute to the creation of better kites, which can then be used to support transporting goods and harvesting energy.