VSSD stopt uitgifte van adressengidsen

Na een klacht van een student is de studentenvakbond VSSD voorlopig gestopt met de verkoop van adressengidsen. Een TU-student heeft gedreigd met juridische stappen als de VSSD niet stopt met de verkoop van de jaarlijks verschijnende adressengids.

Bijna alle eerstejaars studenten in Delft tekenen bij hun inschrijfformulieren voor de TU een verklaring waarin zij akkoord gaan met de verstrekking van hun gegevens aan de VSSD. In die verklaring is niet opgenomen dat de adressen en telefoonnummers openbaar worden gemaakt. Volgens woordvoerder Ferdinand van Melle van de VSSD staat dat wel in een aparte toelichting, maar daaraan kan de VSSD geen rechten ontlenen.

De VSSD is volgens Van Melle gestopt met de distributie omdat dit ,,wel zo netjes is naar de student toe. De bedoeling van de adressengids is altijd goed geweest. Het komt eigenlijk erg overeen met de bekende almanakken. Maar we willen niets doen dat de belangen van studenten schaadt.”

De studentenvakbond heeft de kwestie al voorgelegd aan de juridische dienst van de TU, maar deze wil zich hier niet verder in verdiepen. Van de nieuwe VSSD-adressengids zijn vijfentwintighonderd exemplaren gedrukt. Van Melle schat dat er nu maximaal vijfhonderd gidsen in omloop zijn.

Een TU-student heeft gedreigd met juridische stappen als de VSSD niet stopt met de verkoop van de jaarlijks verschijnende adressengids. Hij zou zich daarbij beroepen op de wet op de persoonsregistratie. De VSSD onderzoekt de zaak momenteel. Gedurende het onderzoek worden er voorlopig geen gidsen meer uitgegeven.