Vssd stopt met onderwijsevaluaties

De studieverenigingen en studentenvakbond Vssd zetten een punt achter de vakevaluaties. Hiermee komt een einde aan zeventien jaar ‘Méér-dan-Konsumentengids’.

/strong>

Geeft de docent goed les? Sluit het tentamen aan op de stof? Op deze vragen konden studenten sinds 1987 antwoord vinden in de ‘Méér-dan-Konsumentengids’ (Mdkg), de onderwijsevaluatiegids van de Vssd. Komend jaar kunnen studieverenigingen de evaluaties van colleges en practica nog op internet kwijt, daarna is het afgelopen.

“Het enthousiasme om ermee door te gaan was al enige tijd aan het afnemen”, vertelt Erik Ravenstijn, bestuurslid van de Vssd. “Studieverenigingen vinden over het algemeen dat ze zelf een goed klachtensysteem hebben.” Volgens bestuursgenoot en coördinator van de Mdkg, Thijs van Brakel, was de kwaliteit van de evaluaties daardoor niet altijd even goed meer: “Stukjes werden vaak te veel als leidraad bij het volgen van een vak geschreven en niet als evaluatie. Toen we begonnen met de Konsumentengids werd er nog vrijwel niets aan kwaliteitszorg gedaan op de TU. Inmiddels is dat behoorlijk veranderd. Daarom is er weinig animo meer om mee te werken aan de Mdkg”, aldus Van Brakel.

De Vssd wil zich nu toeleggen op algemenere onderwijszaken zoals Engelstalig onderwijs, de vakken van het Delftse instellingspakket en het major-minorsysteem. Door regelmatig enquêtes af te nemen onder studenten hoopt ze algemene klachten te kunnen achterhalen.

Hoewel de meeste opleidingen zelf ook al aan kwaliteitszorg doen, ziet de Vssd hier het nut nog wel van in. “Opleidingen kunnen problemen te makkelijk binnenskamers houden. Ook voor studieverenigingen is het soms lastig om eerlijk te zijn, omdat ze hun goede verstandhouding met docenten niet op het spel willen zetten. De Vssd heeft wel die onafhankelijke positie om klachten openlijk te behandelen.” (RKa)

www.mdkg.nl . .

www.mdkg.nl . .