Vssd krijgt interim-bestuur

Studentenvakbond Vssd en de studievereniging van elektrotechniek zijn er niet in geslaagd voor dit studiejaar een nieuw bestuur te vinden.

De ledenraad van de Vereniging voor Studie- en Studentenbelangen in Delft (Vssd), de Delftsche Studentenraad, heeft een interim-bestuur benoemd onder voorzitterschap van ex-Stipwethouder Christiaan Mooiweer. De Vssd kon namelijk geen mensen vinden die zitting wilden nemen in het bestuur.

,,Waarom is mij niet helemaal duidelijk”, zegt Mooiweer. Hij weet wel dat het voor meer studentenvakbonden steeds moeilijker is om de besturen te vullen. Zo is er voor de vakbond in Groningen (GSB) nog geen voltallig bestuur en in Enschede (SRD) is er helemaal geen bestuur. In Eindhoven wordt de Esvb zelfs opgeheven, vanwege het ontbreken van een nieuw bestuur.

,,We zijn bij de Vssd bezig om er meer mensen bij te betrekken”, aldus Mooiweer. ,,Ik hoop niet dat dit het hele jaar duurt, want ik moet ook nog studeren.”

Ook studie- en studentenverenigingen hebben steeds meer moeite om mensen te vinden voor bestuursfuncties. Zo heeft de studievereniging van elektrotechniek, de Electrotechnische Vereeniging (ETV), dit jaar geen compleet nieuw bestuur kunnen vinden. Het bestuur telt dit jaar acht leden: twee nieuwe en zes oud-bestuursleden. De laatsten krijgen geen bestuursbeurs meer. ,,We hebben de taken daarom verdeeld”, aldus ETV-bestuurslid René Wevers.

,,We hadden genoeg mensen om te vragen, dat was het probleem niet”, zegt Wevers. ,,Maar de meesten waren niet bereid om een bestuursfunctie te aanvaarden.” Hij was verrast dat het dit jaar niet lukte om mensen te vinden. ,,Voorheen is het nooit een probleem geweest. Als het volgend jaar weer gebeurt, moeten we nadrukkelijker gaan nadenken hoe we het kunnen voorkomen.”