VSSD komt met klachtenwijzer

De VSSD heeft een boekje uitgebracht met daarin de belangrijkste hulpverlenende instanties voor studenten op een rijtje. Voortaan kan geen enkele student meer klagen dat hij niet weet waar hij moet klagen.

De klachtenwijzer gaat uit van een ‘klachtenboom’. Deze maakt een onderverdeling in onderwijs, inkomen, wonen, universiteit en algemene problemen. Elk hoofdstuk beschrijft bondig en overzichtelijk de problemen waar studenten mee geconfronteerd worden, wat er aan te doen is, en bij wie ze daarvoor kunnen aankloppen.

Het boekje is verluchtigd met voorbeelden die geplukt lijken uit de praktijk van de studentenvakbond. Zo is er het geval van de student die juridische bijstand behoeft omdat hij tijdens een handgemeen op een borrel de pedel een gebroken kaak slaat. Of de IO-student die door de ‘slechte organisatie en inrichting’ van de opleiding zijn tempobeurs misloopt.

Ook wordt de bovennominale student civiele techniek weer uit de kast gehaald, die geen tweedejaars vak mocht doen van zijn studieadviseur. Het zijn de gevallen waarin de student ‘een klein mensje is tegen een grote universiteit’.

De VSSD heeft achthonderd klachtenwijzers laten drukken. Een deel daarvan wordt met de bijbehorende posters verspreid over de TU, onder meer bij de studieadviseurs.

Voortaan kan geen enkele student meer klagen dat hij niet weet waar hij moet klagen. In de nieuwe ‘klachtenwijzer’ van de VSSD staan alle instanties opgesomd waar studenten terecht kunnen bij problemen.