VSSD gaat fietsen verkopen

De studentenvakbond VSSD gaat tijdens de komende ontvangstweek (Owee) tweedehands fietsen verkopen. Daarmee moet het door de vakbond gesignaleerde fietsentekort in Delft worden aangepakt.

In maart hield de VSSD in haar internetnieuwsbrief een enquète waarin zij haar leden de vraag stelde of hun fiets wel eens was gestolen in Delft. 54 Procent van de 168 respondenten antwoordde daar ‘ja’ op.

De VSSD concludeert daar volgens bestuurslid Peter van Tol uit dat fietsen in Delft schaars zijn. Bovendien, zegt hij, zijn de prijzen van de paar tweedehands fietsen die Delftse fietsenmakers verkopen zo hoog, dat ook dat een schaarste doet vermoeden. “De prijzen beginnen pas bij honderd euro”, weet Van Tol uit eigen ervaring. “En dan heb je erg weinig keuze en moet je de fiets zelf verder opknappen.” De prijs-kwaliteitverhouding is volgens Van Tol dan ook ver te zoeken bij de fietsenmakers.

Om dat leed voor een aantal studenten te verzachten, heeft de VSSD dertig zogenoemde weesfietsen opgekocht; zwerffietsen die in Amsterdam door de gemeente zijn losgeknipt. Vervolgens heeft de vakbond deze ‘wrakken’ naar Delft gehaald en naar de psychiatrische inrichting Sint Joris gebracht. “De mensen daar knappen de fietsen op en als ze klaar zijn, kopen wij ze terug. Ze mogen de student niet meer dan 45 euro kosten.”

Is dat geen concurrentievervalsing? Van Tol zit daar niet over in. “Het zorgt er in ieder geval voor dat studenten een fiets kunnen kopen, in plaats van jatten. Al wil ik natuurlijk niet beweren dat studenten zelf stelen.”

De VSSD weet volgens Van Tol niet nog hoe en waar de fietsen verkocht worden. “Op de infomarkt is misschien lastig. Dertig fietsen nemen nogal wat ruimte in en om ze te verplaatsen, heb je een kleine vrachtwagen nodig.”

De verkoop van fietsen is tijdens de komende Owee een proef. Slaat deze aan, dan bekijkt de VSSD of het concept verder uitgebreid kan worden. (SB)