VSNU verwerpt nieuwe cao

De universiteiten hebben het onderhandelaarsakkoord over een nieuwe cao gisteren verworpen. Dat meldt universiteitenvereniging VSNU.

In november zou het universitaire personeel een uitkering van vijfhonderd euro krijgen en vanaf februari 2011 een half procent salarisverhoging. Maar dat gaat voorlopig niet door. De bestuursleden van de VSNU hebben het akkoord van hun eigen onderhandelaars van de hand gewezen.

“Om een cao-loonsverhoging te kunnen bieden zouden de universiteiten meer arbeidsplaatsen moeten opheffen en de werkdruk opvoeren”, schrijft de VSNU op haar website. “Dat vinden ze onverantwoord.” De budgetten staan “intussen” verder onder druk, menen de bestuurders van de universiteiten.

“Dit is een klap in het gezicht van de medewerkers”, zegt bestuurslid Marieke van den Berg van vakbond Abvakabo FNV. “We zijn zwaar teleurgesteld en gaan ons stevig beraden. Het lijkt erop dat de universiteiten het politieke spel belangrijker vinden dan hun eigen medewerkers. Ze slaan een boek dicht.”

De leden van de vakbond hadden het akkoord met een ruime meerderheid aanvaard. De VSNU kon verder nog niet reageren.

Wie een deel van zijn studie in de Verenigde Staten wil doen, moet waarschijnlijk dieper in de buidel tasten. De universiteiten in Amerika hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen. De staat Californië balanceert op de rand van faillissement en verhoogt de collegegelden met 32 procent. Met de hogere collegegelden wil Californië ruim 380 miljoen euro binnenhalen. Zonder recht op een studiebeurs kost een jaartje studeren daar vanaf 2010 ongeveer 7500 euro.
Dat is 1500 euro meer dan nu. (HOP/EH)