‘Vrouwen willen elkaar echt helpen’

Met vrouwennetwerk Librae willen studentes Fay de Waal en Simone Hilhorst vrouwelijke studenten in Delft ondersteunen in hun gang richting de arbeidsmarkt.

Fay de Waal (links) en Simone Hilhorst willen met netwerk Librae vrouwelijke studenten in Delft ondersteunen in hun gang richting de arbeidsmarkt. (Foto: Sam Rentmeester)

In haar zoektocht naar financiering voor een bootcamp in Japan, kwam TU-masterstudente materials science engineering Fay de Waal terecht in een netwerk van vrouwen die elkaar helpen. Vrouwen die zich in verschillende steden verenigden in netwerken. Behalve in Delft. Ze trok de stoute schoenen aan en richtte daarom samen met vriendin Simone Hilhorst Librae op.

Is het niet gek dat er nog geen netwerk voor TU-studentes was?
“Niet echt. Het is niet iets waar op de TU aandacht voor is. Voor studentes zijn er wel recruitmentevenementen als Techniek op Hakken. De vrouwelijke wetenschappelijke staf is daarnaast verenigd in Dewis, maar een netwerk ter inspiratie en ondersteuning van vrouwelijke studenten was er niet. In september dit jaar hebben Simone en ik daarom vrouwennetwerk Librae opgericht.”

Wat gaan jullie doen?
“Ons doel is om ervoor te zorgen dat vrouwelijke studenten in Delft het meeste uit hun studententijd halen, zelfverzekerder zijn en goed voorbereid de arbeidsmarkt op gaan. We beginnen op 28 november met een kick-off diner waar plek is voor vijftig studentes. Tijdens het diner zijn ook achttien rolmodellen aanwezig. Dit zijn TU-alumni, ondernemers, academici maar ook vrouwen uit het bedrijfsleven. Deze vrouwen zijn enthousiast over het netwerk en willen graag hun kennis en ervaring delen.”

Hoe hebben jullie deze rolmodellen geselecteerd?
“Dat hebben we in samenwerking met Janneke Niessen gedaan. Zij is verantwoordelijk voor de Inspiring Fifty en selecteert per regio, land of continent vijftig toonaangevende vrouwen. Voor het diner heeft zij vijftien vrouwen uit de Nederlandse top 50 uitgenodigd. Allen waren gelijk enthousiast. Wat ik merk is dat vrouwen elkaar echt willen helpen, dat is een mooie basis.”

Wat is jullie eerste actiepunt?
“Het diner. Dat is echt de kick-off van Librae. Tijdens het diner nodigen we studenten uit om ons te vertellen waar ze behoefte aan hebben. Aan de hand daarvan stellen we een statuut op en willen we ons als stichting inschrijven.”

Krijgen jullie daarvoor steun van de TU?
“Nog niet, maar ik heb daar ook nog geen contact over gehad. Binnenkort wil ik gaan praten met diversity officer Rinze Benedictus. Uiteindelijk hopen we dat de TU ons erkent als netwerk.”

Hoe komen jullie aan de naam Librae?
“In eerste instantie zochten we een naam waarin het Engelse woord feminine voorkwam, maar dat paste niet goed bij onze doelen. We leggen de nadruk op gendergelijkheid en diversiteit, en dan is een naam met daarin het woord feminine meteen zo’n vrouwendingetje. Omdat de kernwaarden van ons netwerk onder andere eerlijkheid, gelijkheid en gerechtigheid zijn, kwamen we uit bij het woord ‘weegschaal’. Een vertaling hiervan is libra, maar we wilden niet libra zijn van de horoscoop. Dus werd het librae. Behalve het meervoud ook de naam van een sterrenconstellatie, dat sluit goed aan op ons vakgebied.

Wat willen jullie de komende drie jaar met Librae bereiken?
“Onze droom is om een platform te ontwikkelen waarbij we studenten en mentoren aan elkaar koppelen. Denk hierbij aan rolmodellen die ouderejaars studenten coachen, ouderejaars die eerstejaars studenten bijstaan en eerstejaars die zich ontfermen over middelbare scholieren.   Als we meer vrouwen in techniek willen, dan hebben we rolmodellen nodig.”

• Wil je meer weten over vrouwennetwerk Librae, je opgeven voor het diner op 28 november of aanmelden als mentor? Neem een kijkje op de website. Librae is ook actief op Instagram en LinkedIn.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl