Vreugde om nutteloos apparaat

Plons!, klonk het gisteravond in Twente. Dat was het bewijs dat de Taaie Tiller van Delftenaar dr.ir. Volkert van der Wijk functioneert. Hoe werkt deze nutteloze machine?

Dat gaat zo: het apparaat tilt een 300 kilogram zware cilinder uit het water tot metershoog. Dan opent de grijper zich en valt de cilinder met een bevrijdende plons terug in het water, waarna de cyclus opnieuw begint. De zon schijnt op zonnepanelen, pompen brengen water omhoog naar twee bakken aan weerszijden van het apparaat, de bakken zakken door het toenemend gewicht naar beneden en tillen grijper met cilinder omhoog voor een volgende plons.

“Geef de moed nooit op”, dat is volgens Delfts alumnus en kunstenaar Volkert van der Wijk (35) de boodschap van zijn kunstwerk aan de Twentse studenten. Zij kunnen in het vervolg niet meer om het apparaat midden op de campus heen.

Van der Wijk heeft vijftien jaar gewerkt aan zijn Sisyphus machine, een bedenksel van journalist Henk Hofland tijdens diens cultural professorship in Delft in 2002. Het moest een machine worden die onvermoeibaar nutteloos werk deed, net als de mythologische figuur Sisyphus die door de goden veroordeeld was tot het tegen de berg opduwen van een rotsblok dat er ’s avonds dan weer vanaf rolde. Hofland zag vorig jaar het werkende prototype nog kort voor zijn overlijden.

Het blijft overigens de bedoeling om een zes maal grotere machine in de Rotterdamse haven neer te zetten. Met een werkend testmodel is opschaling geen probleem, aldus Van der Wijk. Ook bestaat er belangstelling voor, maar de financiering is nog niet rond.

Na een promotie in Twente (2014) en een postdoc periode aan King’s College in Londen is Van der Wijk eind vorig jaar teruggekeerd in Delft als universitair docent bij de groep precision & microsystems engineering van prof.dr.ir. Just Herder aan de faculteit 3mE.

Lees ook:

• Volkerts blog over de bouw
  • NRC: De Sisyphus machine van Henk Hofland is eindelijk klaar