Vrees voor komst hbo op campus

De studentenraad en de ondernemingsraad vrezen de vestiging van een hbo-dependance op de campus van de TU Delft. Volgens de rector is er van een fusie met hogescholen echter geen sprake.

Dat heeft rector Wakker uitdrukkelijk gesteld tijdens de overlegvergadering met de studentenraad. ,,Er komt geen integratie van hoger beroepsonderwijs en wetenschappelijk onderwijs, zoals in Amsterdam gebeurt.” De studentenraad is daar wel huiverig voor.

De TU Delft heeft medio december een samenwerkingsovereenkomst gesloten met vier hbo-instellingen uit de regio: de Haagse Hogeschool, de Hogeschool Leiden, de Technische Hogeschool Rijswijk en de Hogeschool Rotterdam.

Ook de ondernemingsraad zet vraagtekens bij de geplande samenwerking, zo bleek gisteren. Bijvoorbeeld bij de doorstroming van hbo-studenten in het vierde jaar van de universitaire opleiding. ,,Daarvoor moet een toelatingsexamen komen”, meent H.F.M. Corstens van de CMHF. Alleen de beste studenten mogen worden toegelaten. Studenten aan de universiteit moeten eenvoudiger doorverwezen kunnen worden naar een hogeschool als zij de studie aan de TU niet willen of kunnen afmaken. Een vestiging van een hogeschool op de campus verlaagt die drempel, vindt de ondernemingsraad.

De kwaliteit van het onderwijs moet gewaarborgd blijven. Dat is in het belang van zowel de universiteit als de hbo-instellingen. Slechte hogescholen halen de status van de TU Delft omlaag. Beide partijen moeten beter worden van de samenwerking, is het devies.

Een ander punt is de exclusiviteit van de samenwerking, oftewel: mogen de partners binnen de overeenkomst met anderen samenwerken. ,,Die exclusiviteit is niet in het belang van de TU Delft”, meent J.W. de Kruif van de Abvakabo. ,,Dat kan per definitie niet.”

De door de ondernemingsraadsleden geuite kritiek zal worden verwerkt in het advies aan het college van bestuur.