Onderwijs

Vooronderzoek brand door Onderzoeksraad

De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een vooronderzoek gedaan naar de brand bij Bouwkunde. Aan de hand daarvan bepaalt de onderzoeksraad of een officieel onderzoek volgt.

In het vooronderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV, de club van mr. Pieter van Vollenhoven) staan vooral de vragen centraal of de brandweer een gebruiksvergunning had afgegeven – en zo ja, op basis waarvan – en welke voorzorgsmaatregelen zijn genomen.

Aan de hand van die gegevens besluit de OvV of er een officieel onderzoek komt waaraan betrokkenen wettelijk verplicht moeten meewerken. Berichten dat al besloten zou zijn om geen officieel onderzoek in te stellen, zijn volgens de OvV ‘op zijn zachtst gezegd prematuur’.

“Wij willen weten hoe de brand zo snel om zich heen heeft kunnen grijpen”, zegt woordvoerder Gerrit van der Kooy. “Het is wel een gebouw, zoals Pieter van Vollenhoven zegt, uit een ander tijdperk.”

Op de vraag of er op het gebied van vergunningen een vacuúm ontstaat als er een bestaande gebruiksvergunning is, maar er verbouwingen plaatsvinden om tot een nieuwe vergunning te komen, antwoordt Van der Kooy: “Dat is juist een van de vragen die wij stellen. Wat was de status? Was er een gebruiksvergunning? Was die actueel? Stel dat wij een vacuúm ontdekken, dan zou een van onze aanbevelingen daar over kunnen gaan.”

Uit onderzoek van de brandweer en politie zal volgens de gemeente nog moeten blijken of een bericht van NRC Handelsblad van 23 mei klopt. Dat bericht meldde onder meer dat tussenwanden met een brandwerendheid van twintig minuten die bescherming niet boden, omdat de wanden waren doorgebroken voor kabelgoten. “Ons is daarover niets bekend”, zegt een gemeentewoordvoerster.

Volgens de woordvoerster klopt het niet dat er in het pand geen bluswater was door de lekkage. “De brandweer gebruikt altijd bluswater uit de tank van het voertuig, aangesloten op de brandkranen buiten het gebouw of aangevuld met water uit een sloot.”

Bij de sloop van Bouwkunde valt op dat het sloopbedrijf van bovenaf kan blussen, terwijl de hoogwerkers van de brandweer niet eens tot de brandhaard kwamen. Volgens een gemeentewoordvoerster zijn er geen hogere kranen bij de brandweer. Ook niet bij andere regio’s. “Een hogere kraan kent een opbouwtijd”, zegt de gemeentewoordvoerster. “Hoge gebouwen hebben voorzieningen om het water via een in het pand aanwezige leiding naar boven te krijgen.” Of dit na de lekkage nog wel mogelijk was? “Daarover kan ik geen uitspraak doen.” (CvU)

In het vooronderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV, de club van mr. Pieter van Vollenhoven) staan vooral de vragen centraal of de brandweer een gebruiksvergunning had afgegeven – en zo ja, op basis waarvan – en welke voorzorgsmaatregelen zijn genomen.

Aan de hand van die gegevens besluit de OvV of er een officieel onderzoek komt waaraan betrokkenen wettelijk verplicht moeten meewerken. Berichten dat al besloten zou zijn om geen officieel onderzoek in te stellen, zijn volgens de OvV ‘op zijn zachtst gezegd prematuur’.

“Wij willen weten hoe de brand zo snel om zich heen heeft kunnen grijpen”, zegt woordvoerder Gerrit van der Kooy. “Het is wel een gebouw, zoals Pieter van Vollenhoven zegt, uit een ander tijdperk.”

Op de vraag of er op het gebied van vergunningen een vacuúm ontstaat als er een bestaande gebruiksvergunning is, maar er verbouwingen plaatsvinden om tot een nieuwe vergunning te komen, antwoordt Van der Kooy: “Dat is juist een van de vragen die wij stellen. Wat was de status? Was er een gebruiksvergunning? Was die actueel? Stel dat wij een vacuúm ontdekken, dan zou een van onze aanbevelingen daar over kunnen gaan.”

Uit onderzoek van de brandweer en politie zal volgens de gemeente nog moeten blijken of een bericht van NRC Handelsblad van 23 mei klopt. Dat bericht meldde onder meer dat tussenwanden met een brandwerendheid van twintig minuten die bescherming niet boden, omdat de wanden waren doorgebroken voor kabelgoten. “Ons is daarover niets bekend”, zegt een gemeentewoordvoerster.

Volgens de woordvoerster klopt het niet dat er in het pand geen bluswater was door de lekkage. “De brandweer gebruikt altijd bluswater uit de tank van het voertuig, aangesloten op de brandkranen buiten het gebouw of aangevuld met water uit een sloot.”

Bij de sloop van Bouwkunde valt op dat het sloopbedrijf van bovenaf kan blussen, terwijl de hoogwerkers van de brandweer niet eens tot de brandhaard kwamen. Volgens een gemeentewoordvoerster zijn er geen hogere kranen bij de brandweer. Ook niet bij andere regio’s. “Een hogere kraan kent een opbouwtijd”, zegt de gemeentewoordvoerster. “Hoge gebouwen hebben voorzieningen om het water via een in het pand aanwezige leiding naar boven te krijgen.” Of dit na de lekkage nog wel mogelijk was? “Daarover kan ik geen uitspraak doen.” (CvU)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.