‘Voorlopig blijf ik thuis wonen’

Mariëlle Rusche, aanstaand eerstejaars technische natuurkunde, heeft nog geen kamer in Delft. Ze besloot pas op het allerlaastste moment hierheen te komen.

br />
,,Ik wilde eigenlijk toegepaste natuurkunde gaan doen aan de hogeschool in Utrecht. In juli, net voordat ik op vakantie ging, hoorde ik dat de opleiding niet door zou gaan. Er waren te weinig aanmeldingen. Technische natuurkunde lijkt er dan het meest op. Ik woon nog bij mijn ouders in Nieuwegein; van daaruit zijn alle universiteiten met die opleiding ver weg. Uiteindelijk heb ik voor Delft gekozen. Twee uur reizen met het openbaar vervoer. Maar ik denk toch dat ik nog even thuis blijf wonen en rustig naar een kamer in Delft ga zoeken.”

Tijdens de Owee slaapt Mariëlle in een studentenhuis. ,,Ik heb naar de Owee-werkgroep gebeld en daar gaven ze mij telefoonnummers van drie verenigingen. Ik belde naar Virgiel en kreeg het nummer van een studentenhuis. Dus slaap ik nu in een Virgiel-huis, met z’n drieën in een kamer op de grond. Ik kan er de hele nacht naar binnen want ik weet waar de sleutel ligt. Vannacht kwam ik pas om kwart over drie thuis. Als je dan om half negen weer moet ontbijten, is dat wel vroeg.”

Lid worden van een studentenvereniging wil Mariëlle niet. ,,Nu ik nog bij mijn ouders woon, is het sowieso onhandig. Bovendien denk ik dat ik er niet veel tijd voor heb. De studie zal wel moeilijk worden, maar als ik alles goed bijhoud moet het lukken. Als ik ergens lid zou worden, dan zou het een van de grote verenigingen zijn. En Proteus lijkt me ook wel wat.” .aut Simone Löhner