Opinie

Voorbeeldige student

Misschien was het collegegeld te hoog, of misschien was een technische universiteit te hoog gegrepen, hoe het ook zij, Samir A. ging chemie en biologie studeren aan de Hogeschool Leiden. Volgens het Nederlands Dagblad was hij een voorbeeldige student die altijd zijn lessen voorbereidde. Hij was belangstellend en altijd aanwezig. “Als alle studenten dezelfde studiehouding hadden als Samir, hadden we minder studieuitval”, verklaarde John van der Willik, directeur techniek van de Hogeschool Leiden. De studenten worden opgeleid tot biochemisch ingenieurs ‘die een positieve bijdrage leveren, bijvoorbeeld door onderzoek te doen naar nieuwe vaccins. Onze opleidingen bevatten geen ingrediënten die kunnen worden gebruikt om de samenleving te ondermijnen’. De Hogeschool Leiden is daarmee het enige instituut ter wereld dat vaccins kan maken voor virussen die ze niet in huis hebben. Ook de veiligheid van Samir A. was gewaarborgd, want ‘studenten worden er voortdurend op gewezen hoe zij zichzelf kunnen beschermen tegen besmetting’. Bescherming tegen besmetting met stoffen die ze daar niet in huis hebben. Op de Hogeschool Leiden leer je voetballen zonder bal, en zwemmen zonder water. Slaap lekker, John van der Willik!

Hitler was een vegetariër en heel lief voor zijn hond. Dutroux bracht altijd koekjes naar zijn oma. En Samir A. verspreidde geen extremistische denkbeelden, en hij rekruteerde niet voor de jihad. Hij zat altijd braaf met zijn neus in de boeken, en las gefascineerd over dimethylphosphoramidocyanidinezuur: ‘kan zowel door inademing als bij het op de huid krijgen ervan worden opgenomen’. Handig. Ook methyl-isopropyl-fosfonofluoridaat is vet-gaaf spul, zo bleek uit een testje in de metro van Tokio. Voor een mens volstaat slechts 0,014 milligram per kilo, dus met één gram ruim je moeiteloos duizend vijanden van de islam op.

Samir Azzouz, de voorbeeldige student. De Informatie Beheer Groep moet zich toch ernstig bezorgd maken of Samir zijn studiefinanciering wel op tijd terugbetaalt, want hij had al een afscheidsvideo gemaakt. Daarin zei hij onder meer: “Jullie vermogens en jullie bloed zijn voor ons veroorloofd. Wij willen hier jullie bloed verspillen.” Geen tien voor taal, maar de boodschap is duidelijk genoeg. Tabun en sarin zijn weliswaar erg doeltreffend, maar er gaat toch niks boven ouderwets bloedvergieten. Met een groot mes de keel doorsnijden van je criticasters.

De Hogeschool Leiden heeft Samir A nu toch voor de rest van het studiejaar geschorst, ‘omdat de arrestatie tot veel onrust heeft geleid’. Er is net zeven jaar cel tegen hem geëist, dus waarschijnlijk zien we hem voorlopig niet terug in de schoolbanken. De prangende vraag blijft echter: kan een instelling voor hoger onderwijs een student weigeren, als het vermoeden bestaat dat die student een terroristische aanslag wil plegen? Ik hoop het wel, maar ik vrees van niet.

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam als docent aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Stel dat Samir Azzouz zich in Delft had ingeschreven om scheikundige technologie te gaan studeren. Experimenteren bij de explosiegroep, dat spreekt zo’n jongen natuurlijk wel aan. Of technische natuurkunde, om bij het Reactorinstituut alles over kerncentrales te leren. Nuttige Delftse kennis vergaren, zoals ook Abdoel Quadeer Kahn dat ooit deed. Dankzij Kahn beschikt Pakistan over atoomwapens. Nu alleen nog stromend water en riolering.