Vooral ouderejaars haken af

Ruim een kwart van alle studenten die vorig jaar de studie stillegden, zijn zesdejaars of ouder. Dat blijkt uit een onderzoek onder alle studiestakers.

br />
Vorig jaar stopten 186 studenten tijdelijk met hun studie. Persoonlijke omstandigheden zijn daarvoor duidelijk de belangrijkste oorzaak. Het aantal studenten dat definitief het bijltje erbij neerlegde was 658. Deze vijf procent van de totale studentenpopulatie koos ervoor naar een andere universiteit of hbo-instelling te gaan. Een klein deel ging naar een andere opleiding binnen de TU. In vergelijking met voorgaande jaren is het aantal stakers redelijk stabiel gebleven.

Er blijken weinig verschillen te bestaan tussen de faculteiten: overal ligt het percentage afhakers rond vijf procent. Positieve uitschieters zijn Bouwkunde en Lucht- en Ruimtevaart met drie procent. Technische Wiskunde komt negatief uit de bus met bijna elf procent definitieve afhakers.

De schrijvers van het rapport waarschuwen dat de respons op de enquête laag was; daardoor zijn – behalve de aantallen – niet alle gegevens representatief. Voor zover mensen reageerden, meldde een kwart van de 844 ‘stoppers’ dat ze een werkkring gevonden hebben. Dit is voor de TU nadelig omdat mede aan de hand van het aantal afstudeerders de inkomsten vanuit de overheid worden bepaald.