‘Voor veel studenten is long covid een groot probleem’

Hoofdpijn, vermoeidheid, vergeetachtigheid: veel jongeren hebben maanden na corona nog gezondheidsklachten. Zo ook TU-student Milou. Hoe is het om te studeren met long covid?

Vermoeidheid, concentratieproblemen en kortademigheid springen eruit als meest genoemde klachten van long covid. Foto ter illustratie. (Foto: Nik Shuliahin / Unsplash)

Een kwart, de helft, een op de drie. Studies die uitpluizen welk percentage van de jongeren na een coronabesmetting lijden aan long (langdurige) covid komen uit op uiteenlopende getallen. Vast staat dat het om grote aantallen gaat. Vermoeidheid, concentratieproblemen en kortademigheid springen eruit als meest genoemde klachten, meldt het RIVM. En die klachten kunnen maanden, en soms wel meer dan een jaar aanhouden.

Begin augustus liep Milou (haar achternaam laten we achterwege) corona op. Ze volgt een master applied physics. Ze kampt met de naweeën van de ziekte.

Waar heb je precies last van?
“Ik word snel moe, heb vaak enorme hoofdpijn, kan me moeilijk concentreren, ben overgevoelig voor prikkels en ik heb last van oorsuizen. Gisteravond, toen ik de tafel afruimde, werd het me een paar seconden zwart voor de ogen door de vermoeidheid. Allerlei simpele dingen zijn lastig en vermoeiend. Als ik met vrienden een kopje koffie drink en ze vertellen me iets, dan komt dat soms helemaal niet bij me binnen. Met concentreren of studeren heb ik er nog veel meer last van. Aan het begin kreeg ik al na een halfuur achter mijn laptop knallende koppijn. Dit alles wordt ook wel hersenmist genoemd.”

Was de covid zelf bij jou ook heel heftig?
“Nee. Dat is het gekke. De coronabesmetting voelde aan als een vrij milde griep. Maar de naweeën ervan zijn helemaal niet mild.”

Heb je ook last van je longen?
“Ik denk dat het goed is om te benadrukken dat long covid niet per definitie met je longen te maken heeft, want dit is toch iets waar mensen vaak aan denken. De klachten verschillen volgens mij sterk van persoon tot persoon. Ik heb nog wel last van benauwdheid, maar dit is niet te vergelijken met de vermoeidheid, hoofdpijn en cognitieve klachten. Dat zijn bij mij de dingen die echt werk en studie beïnvloeden.”

Voor je master werk je op dit moment met medestudenten aan groepsopdrachten. Hoe gaat dat?
“Het is lastig om in een studententeam te zitten. Iedereen werkt keihard, maar zelf kan ik niet alles geven, hoe graag ik dat ook zou willen. Daar voel ik me soms schuldig over. Maar ik weet ondertussen dat het niet anders is. Als ik probeer meer te doen, gaat het fout. Niet lang nadat ik uit quarantaine kwam besloot ik om drie dagen in de week te werken aan het project, waarbij ik dan wel in de middag telkens twee uur vrij nam om op bed uit te rusten. Dat was veel te hoog gegrepen. Ik heb me daar op verkeken. Aan het eind van de eerste dag kon ik nauwelijks overeind staan. De dagen daarna lag ik met koppijn op bed. Ik heb geleerd om beter met de situatie om te gaan. Ik rust nu meer uit om te voorkomen dat ik hoofdpijn krijg.”

Hoe reageren mensen uit je omgeving?
“Van vrienden en familie krijg ik veel steun. En mijn projectbegeleider en de studieadviseur tonen begrip. Ze zeggen dat ik het rustig aan moet doen. Maar sommige studiegenoten vinden het lastiger te accepteren. Dat vind ik soms moeilijk. Tegelijkertijd merk ik wel om mij heen dat het fenomeen long covid meer bekendheid krijgt. Dat is een goede ontwikkeling.”

‘Gun jezelf echt de tijd om uit te rusten’

Op de website van de TU over corona en wat de implicaties kunnen zijn voor studenten, staat informatie over regelingen voor studenten die door corona in de problemen komen, maar long covid wordt nergens expliciet genoemd.
“Dat vind ik jammer. Je moet echt goed zoeken naar informatie. Ik kan me voorstellen dat long covid voor veel studenten een groot probleem is. Zeker voor internationale studenten die veel hogere collegegelden betalen. Zij kunnen zwaar in de problemen komen. Ze kennen bovendien minder mensen die hen kunnen helpen. En als je de hele tijd maar in bed ligt, ga je piekeren. Je mentale gezondheid holt achteruit. Ik denk dat vooral internationale studenten veel meer support nodig hebben. Ik zelf had ook meer hulp kunnen gebruiken. Als een expert vanaf het begin af aan had duidelijk gemaakt dat een volle dag werken of studeren te hoog gegrepen was, was me een hoop ellende bespaard gebleven.”

Maak je je zorgen om je studievoortgang?
“De studiepunten voor het studentenproject waar ik nu aan werk, heb ik strikt genomen niet nodig om af te studeren. Wat me vooral beangstigt is de onzekerheid over mijn gezondheid. Het is onduidelijk hoe lang de gezondheidsproblemen nog aanhouden.
Tegelijkertijd gaat het wel echt beter nu. Dit komt vooral omdat ik meer tijd neem om uit te rusten. Hierdoor kan ik juist weer wat meer dingen oppakken. Dus als iemand dit leest met dezelfde problemen, gun jezelf echt de tijd om uit te rusten. Je lichaam heeft dit nodig. En probeer waar mogelijk nog tijd vrij te maken voor sociale activiteiten, want ook je mentale gezondheid is enorm belangrijk in zo’n periode.

“En ik raad iedereen deze website aan: coronaplein.nu Hier kun je over ervaringen van anderen lezen en informatie vinden over long covid. Ik ben hierdoor bijvoorbeeld te weten gekomen wat “hersenmist” precies is. Daardoor kan ik bepaalde kleine symptomen eerder zien aankomen, en dus ook die hele erge hoofdpijn nu meestal voorkomen.”

Meer informatie:

Redacteur Tomas van Dijk