Volle zaal voor debat gemeenteraadsverkiezingen

‘Nieuwe studenten zijn overal in de stad welkom’, ‘De auto moet wijken voor de fiets’. Over deze en andere stellingen ging vrijdagavond het mede door Delta georganiseerde debat voor de gemeenteraadsverkiezingen. Het was zoeken naar concrete oplossingen.

(Foto: Roos van Tongeren)

Debatleider en journalist Arno Wellens zei het bij aanvang van het debat meteen: het was zijn taak om te voorkomen dat kandidaat-gemeenteraadsleden alleen verkiezingsretoriek zouden laten horen. Mooi natuurlijk om allerlei plannen te maken, maar hóe ga je die uitvoeren en financieren? In een vol Theater de Veste deden de tien deelnemende gemeenteraadspartijen hun zegje.

Soms was het daarbij inderdaad moeilijk concreet te worden. Dat bleek al bij de eerste stelling van de avond: ‘Woningbouw is belangrijker dan groen in de stad’, waarvoor D66, PvdA en Stadsbelangen naar voren waren geroepen. D66-lijsttrekker Christine Bel zei  dat woningbouw en groen hand in hand kunnen gaan door innovatief bouwen, met groen op het dak en aan de gevel. Ze wist alleen niet hoe dat zou kunnen, wie het zou moeten betalen en of dit genoeg zou helpen om het leefklimaat in Delft gezonder te maken.

‘Bouw onzelfstandige woningen’

Bram Stoop van Stadsbelangen zei daarna liever eerst duidelijk te hebben welke behoeftes bewoners hebben, dan ‘wat struikjes langs de flats’ te plaatsen. “Ik maak niet de fout van te voren oplossingen te bedenken zonder te weten wat mensen willen.”

Bij de stelling ‘De auto moet wijken voor de fiets’ mochten ChristenUnie, VVD, GroenLinks en Onafhankelijk Delft de degens kruisen. Tussen het voorspelbare ‘ja’ van GroenLinks en ChristenUnie en het ‘nee’ van de VVD zat Onafhankelijk Delft: Jan Peter de Wit vond voor de binnenstad ‘ja’ en voor de andere wijken ‘nee’. Uit de zaal kwam een suggestie waar geen van de partijen vóór leek: “Pleur niet auto’s maar fietsen in stallingen, dan hoeft de auto niet van de straat.”

Voor de stelling ‘Nieuwe studenten zijn overal in de stad welkom’ hadden CDA en VVD ieder een eigen oplossing voorhanden. VVD-lijsttrekker Bart Smals zei huisvester Duwo de opdracht te willen geven weer onzelfstandige woningen te gaan bouwen. “Door huursubsidieregels worden studenten nu gestimuleerd om zelfstandig te gaan wonen. Studenten willen niet en het is duur. Bouw dus onzelfstandige woningen en geef geen huursubsidie meer voor zelfstandige woningen.”

Gerrit Jan Valk van het CDA zei wel wat te zien in een quotum voor het aantal studenten per straat. “In bepaalde straten krijg je spanningen. Dat is voor niemand leuk, ook niet voor studenten.” De suggestie die uit uit zijn woorden naar voren leek te komen dat studenten geen echte Delftenaren zouden zijn, zette hij daarna heel snel recht: natuurlijk zijn zij dat wel. De samenstelling van het publiek onderstreepte dat: meerdere studenten hadden hun vrije vrijdagavond toch maar mooi besteed aan een debat voor de gemeenteraadsverkiezingen, in Delft.

Moeite met kiezen tussen de partijen? Delta legde de verkiezingsprogramma’s voor je naast elkaar: Waarom je op deze partij moet stemmen.

Het debat op vrijdagavond 16 maart werd georganiseerd door Studium Generale, Theater de Veste, VSSD, JOVD, Delft Debating Club, Aegee Delft en Delta.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl