[Voedselpolitie] Stamppot Chinese kool

Wekelijks test een Delta-redacteur het eten op de campus. Van de Aula tot X en alles daartussenin. Met een hongerige doch kritische blik recenseren we maaltijden.

Het gerecenseerde gerecht: Stamppot met Chinese kool. (Foto: Marjolein van der Veldt)

• Restaurant: Cormet
  • Dag: Donderdag 1 november 2018
  • Tijdstip: 12.05
  • Maaltijd: Stamppot met Chinese kool en varkensvlees

Temperatuur: 4
De tijd tussen het pakken van het bord en het beginnen met eten is hooguit een minuut, dankzij het (wonderbaarlijk) ontbreken van een rij voor de kassa. Daar kan het dus niet aan liggen dat de thermometer bij deze maaltijd blijft steken op 47 graden. Voor wie niet dagelijks de warmte van zijn eten meet: 47 graden is lauw. Jammer, want dat betekent dat tegen het einde van de maaltijd het eten koud is.

Structuur: 8
De varkensrollade bovenop de stamppot is goed mals, mede door de sesamjus. De stamppot is zoals een stamppot hoort te zijn: smeuïg maar niet te glad. Nog een pluspunt, de Chinese kool is (gelukkig) niet kapot gekookt, waardoor hij knapperig blijft.

Smaak: 7+
De stamppot, een van oorsprong oer-Hollands gerecht, krijgt door de Chinese kool en sesamjus een Oosters tintje. De jus is vrij zout, maar een heerlijke (en noodzakelijke) smaakmaker. Wat meer mag wel! Ook de verdwaalde paprika is een verrassende, maar geslaagde toevoeging. Twijfelachtiger vinden we de vrij lompe stukken champignon, die als derde groente zijn toegevoegd. Een groot, ondefinieerbaar stuk in de stamppot blijkt een champignonsteel te zijn die (hopelijk) per abuis in de maaltijd is beland.

Verhoudingen: 6-
De drie plakjes rollade vormen een krappe, maar afdoende hoeveelheid vlees voor bij het gerecht. De verhoudingen in de stamppot zelf kunnen wel iets beter: het is zoeken naar de groente tussen de aardappelpuree. Met een beetje pech eet je een hap waar helemaal geen kool, paprika of champignon in zit. De maaltijd in zijn geheel is verder vullend genoeg.

Prijs/kwaliteit: 7
Met 4,95 is dit één van de goedkopere maaltijden in de aula. Voor de hoeveelheid een prima prijs, voor de kwaliteit aan de hoge kant.

Presentatie: 6
De plakjes rollade met bruine glanzende jus maken dat de maaltijd er aantrekkelijk uitziet. De stamppot zelf is minder fotogeniek. De lichte kool en bruingrijze champignons in combinatie met de gele puree zorgen voor een flets geheel.

Ervaring: 7
Met een korte rij en relatief snel gevonden tafeltje, is iets na twaalven een goed tijdstip om de Aula te bezoeken. Niet lang na het nuttigen van onze maaltijd stroomt het restaurant vol, dus timing blijft in deze kantine cruciaal.

Eindcijfer: 6.5

Mirjam van der Ploeg / Stagiaire