[Voedselpolitie] Bakkeljauw en gadogado

Wekelijks test een Delta-redacteur het eten op de campus. Van de Aula tot X en alles daartussenin. Met een hongerige doch kritische blik recenseren we maaltijden.

Warung serveert gerechten in Pulse. (Foto's: Marjolein van der Veldt)

Door: Marjolein van der Veldt en Mirjam van der Ploeg

Restaurant: Warung
Dag: Donderdag 15 november 2018
Tijdstip: 12.10
Maaltijd: Bakkeljauw en kousenband & gadogado (vegetarisch)

-Temperatuur

Bakkeljauw en kousenband 7
De thermometer vertelt ons dat de maaltijd 57 graden is. Niet loeiheet, maar lekker warm. De warme rijst, vis en groente worden afgemaakt met frisse komkommer en wat kroepoek. Wacht niet te lang met eten: het is een bord vol en het geheel koelt snel af.

Gadogado 7,5
We hebben ons een beetje verdiept in de Indonesische keuken, en ontdekten dat je het gerecht koud of lauwwarm eet. Prima, dan temperaturen we alleen de satésaus: komt uit op 50 graden. Vinden we oké, want door de koude onderlaag koelt het snel af. En laten we ook de vijf verloren minuten niet vergeten die een collega opeiste met een lezing over de geschiedenis van het internet.

warungtemperatuur.jpg

De temperatuur van de satésaus tikt net 50 graden aan.

-Structuur

Bakkeljauw en kousenband 8-
De rijst is perfect gekookt, niet plakkerig maar ook niet kurkdroog. Het vormt een goede basis voor de smeuïge bakkeljauw. Het vismengsel, gemaakt van gebakken kabeljauw, tomatenpuree en verschillende kruiden, heeft gelukkig de structuur van de vis in tact gelaten. Zo weet je nog wat je aan het eten bent. De kousenband is goed gaar, voor de ‘beetgaar’-fanaten waarschijnlijk net wat té. De knapperige kroepoek is daarom een erg fijne toevoeging.

Gadogado 9
Ja, zo hoort het! Het drama van doorgekookte groenten in De Aula is nu voltooid verleden tijd. Knapperige sperziebonen en kool, afgetopt met het sappige van komkommer en satésaus. Ook merken we op dat de rijstkoker goed staat afgesteld. De rijst is zacht, maar er blijft niets tussen de kiezen kleven. Chapeau!

-Smaak

Bakkeljauw en kousenband 8+
De combinatie van groente, rijst en vis en de toppings is on point. Het zout van de vis, pittige van de groente, neutrale van de rijst en zure van de komkommer houden elkaar perfect in balans. De bakkeljauw is er wel één in de categorie ‘je moet ervan houden’. Als je geen visliefhebber bent, kun je beter een van de vele andere menu-opties van Warung kiezen. Maar voor wie vis kan waarderen, is het een absolute aanrader.

Gadogado 8,5
Ook bij dit gerecht klopt alles. De eerste laag van satésaus is een perfecte bodem om groente en rijst aan toe te voegen. Jammer dat de vork (en onze monden) niet zo groot zijn om nog meer in een keer naar binnen te schuiven.

-Hoeveelheid/verhouding

Bakkeljauw en kousenband 8+
Heb je trek? Dan ben je bij Warung aan het goede adres. Als je een menu neemt tenminste. Je krijgt een goed bord vol, waarbij de rijst niet 70% van je bord bedekt. (Dat is ook wel eens anders!) In tegendeel; je vindt een degelijke hoeveelheid groente en vis in dit gerecht. Wie zijn bord op krijgt, kan er met deze hoeveelheid makkelijk weer een poosje tegenaan.

Gadogado 8+
Het is geen wonder dat het gros van de studenten hier vooral komt voor een avondmaaltijd. Moeders zou trots zijn als ze wist dat je een degelijk aantal gram groenten naar binnen stouwt, en voor meatless monday is deze vegetarische variant met tempeh een goede keuze! Eten als een bootwerker en dan door naar de gym in X.

IMG_20181115_120736.jpg

Zo ziet een degelijke hoeveelheid vis en groente eruit.

-Prijs/kwaliteit

Bakkeljauw en kousenband 6+
Hoe graag we het ook willen ontkennen, eten bij Warung is niet goedkoop. Voor een menu betaal je 5 euro. Ja, je krijgt een goed bord vol, maar een studentenprijsje is het niet. Lunch voor als de stufi net gestort is dus.

Gadogado 7
Zelfs als je je spaarpot omkeert heb je niet genoeg. Eten bij dit etablissement is vooral leuk op en vlak na de 24e. Maar mocht je in de avond een keer twijfelen tussen de daghap bij De Beierd of een menu van Warung? Dan raden we je die laatste zeker aan!

-Presentatie

Bakkeljauw en kousenband 9
Wanneer het bord met Surinaamse heerlijkheden voor je op de toonbank wordt neergezet, begint het watertanden. De goudbruine gebakken uitjes, glanzende komkommer, witte rijst en oranje-rode bakkeljauw maken een aantrekkelijk geheel. Niks meer aan doen.

Gadogado 9
Zo-veel! Het was bijna onmogelijk om een goede foto te maken. Waar het lijkt alsof je bord gevoelloos is opgeschept, verbaas je je tijdens het eten over hoe alle componenten zijn verdeeld. Alsof de chef met een ouderwetse geodriehoek uitmeet hoeveel centimeter de zoetzure komkommer in beslag mag nemen.

IMG_20181115_120255.jpg

Oppassen met de zeer pittige mango chutney.

-Ervaring

Bakkeljauw en kousenband 7
Bij Warung kijk je zo de keuken in, recht op de vingers van de kok. Met beleid worden de verschillende componenten van het gerecht bij elkaar gezocht. We waren gelukkig op tijd en hoefden dus amper te wachten op onze maaltijd. Tegen half één stond er een rij, in dat geval zul je iets meer geduld moeten opbrengen voor je je maaltijd naar binnen kunt schuiven.

Gadogado 8
Hanteer het ‘Aula-principe’: voor 12 uur in de rij, maakt je blij. De kassajuffrouw was uiterst behulpzaam en vriendelijk. De chefs hadden, ondanks de drukte, tijd voor een praatje. Een korte uitleg over welke van de sambal je vooral niet op je bord moet scheppen, is ook vrij essentieel. Met relaxte zitplaatsen en een gemoedelijke sfeer wanen we ons in deze Hollandse kou even op één van de Gili-eilanden.

Eindoordeel

Bakkeljauw en kousenband 7,5