[Vlog] Hoe verduurzaam je je hygiëne?

Een brok zout in plaats van deodorant, geen scheerschuim maar een ouderwetse kwast en veel minder douchen. De super sustainable students vloggen deze week over hygiëne.

(Fotobewerking en video: Roos van Tongeren)

Meteen de vlog zien? Scroll naar beneden.

Meng baking soda en azijn in een teiltje, dweil daarmee de douche en laat de allesreiniger staan. Dit is één van de hygiënische aanpassingen die onze super sustainable students de afgelopen week doen. “Het maakt beter schoon dan andere schoonmaakmiddelen. En met een beetje etherische olie erbij ruikt het nog lekker ook”, concludeert Roos. “Nu stinkt het wel een beetje naar azijn…”

Kim komt erachter dat er in een heel schap met schoonmaakmiddelen maar twee duurzame opties zijn. En hoe weet je wat duurzaam ís? “Dat is moeilijk te zien”, zegt Bart. “Wij kijken naar ecolabels en naar ingrediënten. Maar niet op alles wat duurzaam is, staat een ecolabel en het is onduidelijk waar de ecolabels voor staan. Dit zou wel verbeterd kunnen worden door een universele gradatie, zoals die er bij energielabels (A-G) al wel is.”

‘Ik wil me niet schuldig voelen’

Korter douchen is deze week een andere uitdaging. Maar een minuut korter douchen helpt niet zo goed als een waterbesparende douchekop. Waarom schaffen de studenten die niet aan? “Wij wonen allemaal op kamers of in een huurhuis”, vertelt Bart. “Dan kun je niet altijd een douchekop vervangen of een duurzamer verwarmingssysteem aanschaffen. Wat we nu doen, zijn dingen die iedereen kan doen en die toch helpen.”

Hanne woont in een DUWO-woning in Leiden waar de wasmachines in een centrale ruimte staan. “Het enige wat je kunt instellen is de temperatuur en of je geparfumeerd of ongeparfumeerd wasmiddel wil. Ik weet niet of dat wasmiddel duurzaam is”, vertelt ze. “Het is wel goed dat niet iedereen een wasmachine aanschaft. Als DUWO nou duurzaam wasmiddel inkoopt, wassen direct duizend mensen duurzaam zonder dat ze er erg in hebben.”

Naast hygiëne letten de studenten nog steeds op hun voeding. Hoe gaat dat? “Ik heb veganistisch gegeten met een huisgenoot. Het was lekker, maar de vegan kaas was heel duur”, zegt Bart. Roos eet steeds minder vlees: “Ik kook wat vaker en ik eet geen vlees als ik buiten de deur eet.” De Sinterklaastijd is voor de studenten lastig. “Veganistisch snoepgoed is heel moeilijk te vinden,” vertelt Bart. Roos tipt hem een winkeltje waar ze veganistische snoepjes hebben.

Wat de studenten allemaal ingewikkeld vinden, is het constante nadenken. “Op een gegeven moment begon ik me zelfs schuldig te voelen”, vertelt Hanne. “Toen ging dit project wat te ver. Ik wil me helemaal niet schuldig voelen.” Komende week gaat het groepje duurzame kleding onderzoeken, niet alleen de aanschaf, maar ook het gebruik. Want hoe zorg je ervoor dat je langer met je kleren doet?

• Heb jij tips of vragen voor Kim, Roos, Hanne, Bart en Julia? Mail de redactie of laat een reactie achter op Facebook, Instagram, Linkedin of Twitter. Bekijk ook de vlog van vorige keer.

Roos van Tongeren / Redacteur