[Vlog] Deze vijf studenten gaan duurzamer leven

Hoe eet, was en koop jij? Wat doe je met je afval en weet je hoeveel energie je verbruikt met Spotify en Netflix? Vijf studenten gaan het allemaal anders doen. Volg hun vlog!

De Super Sustainable Students duiken iedere week in een ander duurzaam thema en proberen daar zo goed mogelijk naar te leven. (Foto: Roos van Tongeren)

Wil je meteen vlog 1 zien? Scroll naar beneden!

Studenten Industrial Ecology Kim, Roos, Hanne, Bart en Julia zullen de komende vijf weken aan den lijve ondervinden wat duurzamer inleven inhoudt. Ze onderwerpen hun voedsel, hygiëne, kleding, verpakkingen en data aan een kritische blik en zoeken alternatieven.

Al sinds september zijn de studenten op zoek naar manieren om hun leven duurzamer te maken. “De hoofdvraag van ons onderzoek is: ‘Waar loop je als Nederlander tegenaan als je duurzaam wil consumeren?’” vertelt Hanne. “Naast een uitgebreid literatuuronderzoek spreken we met ervaringsdeskundigen.”

Nu is het tijd om hun eigen levens drastisch te veranderen, stap voor stap. De studenten zijn van plan de gekozen thema’s op te stapelen, dus na de eerste week duurzame voeding blijven zij dit volhouden tot het eind van het project. Zijn er twee goede alternatieven voor een product of gewoonte, dan nemen de  studenten de optie met de minste milieu-impact. Ze kijken niet naar dieren- of mensen welzijn. “Dat wordt te complex en is slecht meetbaar.”

De opdrachtgever is Urgenda

“Door vijf onderwerpen aan te snijden, wordt het onderzoek heel breed en moeten we het per onderwerp compact houden”, vertelt Bart. “Toch willen we het zo breed houden, omdat het leven bestaat uit verschillende factoren. Op die manier laten we zien hoe moeilijk het is om alles tegelijk aan te pakken.” Per onderwerp onderzoeken de studenten andere factoren. Zo kijken ze bij data alleen naar energie en niet naar water- of landgebruik. Bij voeding onderzoeken ze dat juist wel. “Grenzen stellen is heel lastig”, zegt Hanne. “Daar hebben we continu discussie over.”

De opdrachtgever van het onderzoek is Urgenda. Deze milieu-organisatie heeft een vijftigpuntenplan opgesteld voor de overheid om CO2-uitstoot in te perken. “Ons onderzoek is daarop een aanvulling”, aldus Hanne. “Wat maakt het makkelijker om duurzaam te leven: meer begeleiding vanuit scholen en bedrijven of kan regelgeving helpen?”

Deze week beginnen de studenten met het eerste onderwerp: voeding. “Ik wist  niet dat rijst en pasta slechter zijn dan aardappels”, zegt Hanne. “Pasta en rijst worden geïmporteerd, aardappels niet.” “Ik eet al vegetarisch, maar wil  veganistisch gaan eten”, zegt Bart. “Dan moet ik mijn vier huisgenoten er wel van overtuigen om mee te doen…”

• Elke week gaat Delta bij de studenten langs om te zien hoe ze het doen. Houd onze website dus in de gaten.
  • Heb jij tips of vragen voor Kim, Roos, Hanne, Bart en Julia? Mail de redactie of laat een reactie achter op social media.

Roos van Tongeren / Redacteur