Vliegtuig in problemen

Het laboratoriumvliegtuig van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) met zes derdejaarsstudenten aan boord is op 23 november in de problemen gekomen.

/strong>

De afdichting van de deur van de drukcabine van de Cessna Citation II begon te lekken, waardoor de druk in de cabine op 33 duizend voet (zo’n elf kilometer hoogte) wegviel. Hierdoor ontstond condensvorming in de cabine en werd normaal ademhalen onmogelijk. De passagiers en bemanning waren genoodzaakt de noodzuurstofmaskers op te doen. Vervolgens zetten de piloten een snelle duikvlucht in. Onder de tienduizend voet konden de zuurstofmaskers weer af. De piloten zijn direct teruggevlogen naar Rotterdam.

Volgens Alwin Kraeger, de copiloot van het vliegtuig, is de veiligheid van de passagiers op geen enkel moment in gevaar geweest. ,,Het was wel even schrikken, maar iedereen deed direct wat er moest gebeuren. Alleen de afdichting werkte niet goed, de deur zelf is altijd dicht gebleven.”

Twee dagen later landde hetzelfde toestel – de ‘Prof. H.J. van der Maas’ – tijdens een practicumvlucht met maar één motor op Schiphol. De andere motor was uit voorzorg afgezet omdat de oliedruk te laag was. Het is volgens prof.dr.ir. Bob Mulder van de leerstoel Besturing en simulatie standaardprocedure om dan op één motor te landen.

Zie ook pagina het artikel ‘Niet eng, maar wel heel spannend’

Zie ook pagina het artikel ‘Niet eng, maar wel heel spannend’