Vliegtuig geland op TU

Een vliegtuigromp met 122 passagiersstoelen, maar zonder staart, cockpit en vleugels, is vrijdag 4 november op de campus van de TU Delft geplaatst achter de faculteit Industrieel Ontwerpen.

De Boeing 737-500 wordt in gebruik genomen voor onderzoeks- en onderwijsdoeleinden. Prof.dr. Peter Vink, van de afdeling applied ergonomics and design, wil ermee uitzoeken hoe je passagiers sneller kunt laten plaatsnemen in het toestel. Hij tovert het vliegtuig om in een laboratorium voor promovendi en studenten, onder meer voor een van de aviation design projecten bij Industrieel Ontwerpen (IO).

Het onderzoek maakt deel uit van het door de TU geleide EU project Passme, waar ook KLM en Schiphol aan deelnemen. Waarschijnlijk krijgen IO-studenten ook les in het toestel. “Maar geen eerstejaars”, laat Vink weten. “Daar zouden we een A380 voor moeten hebben, want dat zijn er honderden.”

Redacteur Tomas van Dijk

tomas.vandijk@tudelft.nl