Vlieglessen voor snelle L&R-studenten

Studenten luchtvaart- en ruimtevaarttechniek (L&R), die vanaf nu in één jaar hun propedeuse halen, krijgen van hun faculteit vlieglessen cadeau.

Het gaat om vier lessen, die worden gegeven op Rotterdam Airport. Daarmee kunnen ze lang geen vliegbrevet halen, daarvoor zijn minstens dertig of veertig lessen nodig. De studenten krijgen volgens L&R-decaan prof. Ben Droste op deze manier wel een beter begrip van de werking van een vliegtuig.

Dat maakt het initiatief volgens Droste de moeite waard, maar hij wil vooral dat meer studenten in één jaar hun propedeuse halen. Het afgelopen jaar deed 24 procent dat. “Relatief gezien zijn dat goede cijfers”, meent de decaan. “Maar het streefgetal is 50 procent.”

Overigens is de faculteit L&R al op de goede weg, vindt Droste. Twee jaar geleden haalde maar 19 procent van de studenten in één jaar alle vakken van het eerste studiejaar.

De sprong van 19 naar 24 procent is volgens de decaan onder meer te verklaren door het onderwijsverbeterprogramma, dat zijn faculteit is gestart. Verder is volgens hem het mentorprogramma intensiever geworden en de studievrijheid ingeperkt. “We hebben regeltjes aangescherpt, door te zeggen dat studenten voor belangrijke tweede- en derdejaarsvakken bepaalde tentamens gehaald moeten hebben.”

De faculteit L&R had vorig jaar ook nog een ander plan bedacht: studenten konden een studiecontract afsluiten, dat hun herkansingsmogelijkheden voor tentamens zou verkleinen. Daar stond tegenover dat studenten geld kregen als zij een tentamen in één keer zouden halen. Dit plan heeft het volgens Droste nog niet gehaald, omdat er wettelijke haken en ogen aan zitten.

De decaan hoopt nu dat de vlieglessen meer studenten sneller doen studeren, al zou hij eigenlijk willen dat iedere student meerdere vlieglessen krijgt. Nu krijgen de eerstejaars na een paar maanden studeren één les.

Bestuurslid Carla Generaal van studievereniging VSV Leonardo da Vinci denkt dat het de studie levendiger maakt als de eerstejaars weten dat ze na de propedeuse nog meer vlieglessen krijgen.

De studente vertelt dat het eerste jaar van de studie luchtvaart- en ruimtevaarttechniek ‘heel zwaar’ is. “Het is heel veel, terwijl veel mensen moeten wennen aan de werkdruk. Bovendien zijn een hoop mensen bij ons met vliegtuigen bezig, maar daar zien ze in het eerste jaar weinig van terug. Dan moeten ze vooral mechanica en wiskunde doen.”

Generaal, zelf derdejaars, haalde haar propedeuse in één jaar. Zij vindt het wel jammer dat ze zelf niet in aanmerking komt voor de lessen, al had ze de stimulans niet nodig.

Andere studenten kunnen die volgens haar wel gebruiken. Vooral degenen die aan het einde van het jaar nog een ‘paar puntjes’ moeten halen. Voor mensen die echt achterlopen, blijft het in Generaals ogen lastig om alle stof op tijd in te halen.