Vliegende haaien bij EWI

Een team van vijf vwo-meiden uit Friesland en Bergschenhoek won de wedstrijd ‘model in 1 dag’ bij de faculteit EWI. Doel van de wedstrijd is om scholieren in contact te brengen met de vakgebieden van de faculteit.

“Ja, bijna”, klinkt het door de zaal. “Nee, nee, niet terug gaan.” Drie haaien vliegen door de lucht van de grote zaal in gebouw 35. De haaien, heliumballonnen met onderaan een motortje met propellers, moeten over een scherm heen vliegen en daarna landen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een haai vliegt alleen rondjes, de ander hangt zoekend in de lucht en de derde is net over het scherm gevlogen. Maar doordat het lintje waar hij aan vast zit blijft steken, draait hij weer om en zweeft langzaam terug naar de verkeerde kant.

Op de voorlichtingsdag ‘Model In 1 dag’ programmeerden 103 meiden uit 5vwo een vis-robot, een zogenoemde blimp, zo dat hij zelfstandig en efficiënt over obstakels heen kan vliegen en landen. De drie teams die het er in de simulaties het beste vanaf brachten, streden tegen elkaar in een wedstrijd met echte blimps. Daar bleek de praktijk toch anders dan de virtuele wereld. In de zaal hebben de blimps last van windstromen, elkaar en in één geval van een niet functionerende propeller.

De simulatortest en de vliegwedstrijd zijn slechts een onderdeel van Model in 1 Dag. De 21 groepjes gingen verder aan de slag met een rekenopdracht en presenteerden in negentig seconden een maatschappelijke toepassing voor blimps met heel verschillende uitwerkingen als resultaat: van reddingsblimp tot blindengeleidenblimp en een robot-vis die mensen rondleidt in musea.

“Ik ben heel blij”, zei Esther Beswerda van het winnende groepje. “Het is het heel bijzonder dat wij hebben gewonnen, aangezien we een samengesteld groepje zijn met twee meiden van één school en drie van een andere school.” “Voor vandaag kenden we elkaar helemaal niet en nu hebben we gewoon gewonnen”, vult naamgenoot Esther Noordhoek aan. “Ik denk dat onze taakverdeling gewoon heel erg goed was.” Niet alleen won groep 16 de programmeeropdracht en de vliegwedstrijd. Ook maakte de meiden indruk met hun idee voor een blimp als mobiele infuuspaal voor zieke kinderen.

Dat de ene helft van het winnende groepje uit Friesland en de andere helft uit Bergschenhoek komt, levert wel wat problemen op. Wat gebeurt er met de grote zilveren beker? “Na een half jaar gaat hij naar de andere school”, zegt Esther Beswerda. “Dan komen we hem gewoon vanuit Friesland met de trein brengen.”