Viva vega: eet minder vlees

Behoefte om gezonder te leven? Begin eens met een keer in de week vegetarisch te eten. Student Maurice van Bussel geeft alvast een goed recept.

Er wordt in Nederland over het algemeen te veel vlees gegeten. Wist je dat 500 gram vlees in de week voldoende is om de nodige eiwitten, mineralen en vitaminen binnen te krijgen? Om zelf gezonder te leven kun je beginnen met een keer vegetarisch eten in de week en over het algemeen minder en betere kwaliteit vlees of vis te eten.

Het is allemaal een kwestie van mindset. Als mensen gaan koken, beginnen ze vaak met het uitzoeken van een stuk vlees waar ze vervolgens de rest van het gerecht op baseren. Probeer een keer te beginnen met een groente en bouw daar een volledig gerecht omheen. Vaak wordt vlees als smaakmaker gebruikt maar voeg een keer kaas of noten toe voor dat beetje extra.

Om alvast in de vegetarische stemming te komen, hier een recept met groene kruiden en groente.

Ingrediënten (4 personen)

1 ui; 2 preien; 400 gram spinazie; 200 gram diepvrieserwten; 50 gram geraspte Parmezaanse kaas; 30 gram basilicum; 15 gram munt; 15 gram peterselie; 400 milliliter room en 360 gram spaghetti.

Zet een pan met gezouten water op het vuur. Snipper de ui en snij de prei in de lengte in kwarten en snij fijn. Hak de munt, peterselie en basilicum fijn en zet apart. Fruit in een koekenpan de ui in een scheut olie. Zodra de ui glazig is voeg de prei toe en fruit op laag vuur 5 minuten mee. Voeg nu de erwten toe en laat ze in 5 minuten rustig ontdooien in de pan. Zet het vuur hoger en bak de spinazie mee. Zodra de spinazie geslonken is voeg de room toe samen met de Parmezaanse kaas. Kook ondertussen de spaghetti gaar. Giet de spaghetti af en voeg toe aan de saus. Voeg de gehakte kruiden toe en maak het geheel op smaak met peper en zout.

Maurice van Bussel (23) is vierdejaars student Industrieel Ontwerpen en heeft gewerkt bij restaurant De Centrale in Delft en bij Niven in Rijswijk. Momenteel maakt hij een reis door Zuid-Amerika.

Maurice van Bussel