Virtuele stands tijdens Delftse Bedrijvendagen

Opnieuw vinden De Delftse Bedrijvendagen dit jaar deels online plaats. Wat kun je doen op zo’n virtuele beurs?

De Delftse Bedrijvendagen vinden dit jaar deels fysiek en deels online plaats. (Foto: Justyna Botor)

De Delftse Bedrijvendagen zijn sinds 1996 een van de grootste, jaarlijks terugkerende evenementen op de campus. Studenten en bedrijven komen er met elkaar in contact voor stages, banen en afstudeeropdrachten. Was voor de coronapandemie de Aula het decor, nu vindt het evenement plaats in een hybride omgeving. Hoe werkt dat? Delta vroeg het president Vlei Blommers (student technische natuurkunde) en commissaris promotie Ties Hollander (student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek).

De Delftse Bedrijvendagen vinden in etappes plaats van begin februari tot begin mei, waarom?
Blommers: “Zie de Delftse Bedrijvendagen als een traject dat een student doorloopt om een stage, afstudeeropdracht of baan te vinden. Daarbij heb je niet alleen contact met bedrijven, maar leer je ook specifieke vaardigheden. We trappen bijvoorbeeld af met sollicitatietrainingen waarbij studenten leren hoe een sollicitatieprocedure werkt, welke vragen je krijgt en hoe je die kunt beantwoorden. Ook is er de mogelijkheid je cv te laten checken. Daarna volgt het grootste evenement, de oriëntatiedagen. Tijdens dit evenement presenteren meer dan 150 bedrijven zich aan TU-studenten. Zo leer je veel verschillende bedrijven en sectoren kennen. Vind je een bedrijf interessant, dan ga je door naar het derde evenement: de koffiegesprekken. Tijdens een informele een-op-een-sessie met een recruiter leer je het bedrijf beter kennen. Afsluitend zijn de inhousedagen waarbij je daadwerkelijk naar een bedrijf toegaat om zelf sfeer te proeven.”

Vanwege de coronamaatregelen waren De Delftse Bedrijvendagen vorig jaar online, hoe hebben jullie het dit jaar geregeld?
Hollander: “Met de huidige beperkingen gaan de sollicitatietrainingen, de koffiegesprekken en de inhousedagen fysiek door. De oriëntatiedagen, waar gemiddeld drieduizend studenten aan deelnemen, vinden opnieuw online plaats. Gelukkig is daar vorig jaar al een platform voor ontwikkeld waarbij bedrijven een virtuele stand hebben. In de virtuele stand vinden deelnemers uitleg, een filmpje en brochure van het bedrijf. Ook is er de mogelijkheid om te chatten of te videobellen. En omdat je nu niet langs de stands kunt lopen, is er een netwerkcarrousel. Hierbij word je iedere vijf minuten aan een andere recruiter gekoppeld waardoor je op een laagdrempelige manier met verschillende bedrijven in contact komt.“

Hoe was het voor jullie om een evenement te organiseren in een tijd waarbij de regels continu veranderen?
Blommers: “Best lastig, want toen we in september begonnen was het perspectief gunstig, op dat moment konden zelfs de oriëntatiedagen fysiek doorgaan. Maar toen de besmettingscijfers stegen, hielden we al snel rekening met verschillende scenario’s. Omdat het veel tijd kost om zo’n groot evenement te organiseren en je niet last-minute kunt besluiten of het online of fysiek wordt is uiteindelijk gekozen voor online oriëntatiedagen.”

Het bestuur van De Delftse Bedrijvendagen met Ties Hollander (achter) en Vlei Blommers (voor). (Foto: De Delftse Bedrijvendagen)

Hoe zorg je er tijdens een pandemie voor dat je voorbereiding op een stage of baan niet in het gedrang komt?
Blommers: “Door vooral in contact te blijven, ook met bedrijven. En dat is best moeilijk, daarom is het zo belangrijk dat we opnieuw De Delftse Bedrijvendagen organiseren. Want ook tijdens een pandemie hebben mensen stages en banen nodig. Daarom moedigen we studenten aan om deel te nemen zodat ze met zowel medestudenten (tijdens sollicitatietrainingen) als bedrijven in contact komen. Bijvoorbeeld via de netwerkcarrousel. Al praat je slechts vijf minuten met iemand, ieder contact is waardevol.”
Hollander: “Precies, tijdens De Delftse Bedrijvendagen heb je de mogelijkheid om meer dan 150 bedrijven en start-ups te ontmoeten. Als TU-student is dit echt een unieke mogelijkheid om je in de volledige breedte te oriënteren op een carrière na je studie.”

• De Delftse Bedrijvendagen vinden in fases plaats van 8 februari tot en met begin mei 2022. Het hoogtepunt is een driedaags virtueel carrière-evenement. Inschrijven voor de Delftse Bedrijvendagen kan tot 16 februari via de website.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl