Virtuele campus

Met een klik op de muis vliegen we vanaf het dak van Natuurkunde het gebouw van Elektrotechniek binnen. Op de hoek naast de conciërge-loge staat een Pepsi-automaat.

Honderd Delftse studenten, verschillende bouwtekeningen, een digitale camera en een stabiel 3D-programma. De studenten, afkomstig van bijna alle studierichtingen, volgden het vak in359, Inleiding Virtual Reality. In zes middagen maakten zij een model van een groot deel van de TU-wijk. ,,Het is de bedoeling”, legt begeleidend docent dr.ir. C.A.P.G. van der Mast uit, ,,dat we over een tijdje een model van de hele wijk hebben dat geschikt is voor Internet. Maar daarvoor duurt dit practicum niet lang genoeg.”

Sommige studenten werken aan de binnenkant van de gebouwen, anderen aan de buitenkant. Met de digitale camera werden foto’s van de verschillende wandstructuren van de TU-gebouwen genomen en als behang op de modellen geplakt. Via een video-conferentiestation communiceren de Delftenaren met vier studenten toegepaste onderwijskunde uit Enschede. Die werken aan de inhoud van enkele projectruimten, de onderwijsdienst en de bibliotheek. Zo kan de student straks in de virtuele bibliotheek zijn boeken aanvragen of een virtueel college volgen bij het evenbeeld van zijn faculteit.

Student-assistent Gerwin de Haan laat een ruimte met vier computers zien. Boven de computers zweven letters met de informatie die er te halen is. Van der Mast: ,,Je loopt door de wijk en gaat achter een computer in je computer zitten.”

Maar niet alleen de TU-wijk wordt nagebouwd. Twee Corps-leden werken aan een model van hun lustrum-terrein. Een fraaie Koornbeurs met gewelven staat al in de computer. Anderen zochten in de bibliotheek naar kaarten van een Egyptische tempel en bouwden die na. ,,Dit vak wordt nergens anders in Nederland gegeven”, zegt Van Der Mast. ,,Een bedrijfje dat de nieuwe homepage van de TU wil gaan maken, was meteen enthousiast. De TU zal dan misschien de eerste in Nederland zijn met zo’n virtuele campus, maar Twente heeft dat waarschijnlijk volgend jaar ook.”

Kleine stukjes van het model kunnen al op Internet gevonden worden op: is.twi.tudelft.nl/~charles/in359.