Virgiel wil geen gaarkeuken hebben

Virgiel sluit haar eettafel voor externen. Voor sommige vaste klanten betekent dit dat ze moeten uitzien naar een andere plek om te eten.

‘Oud Mannetje’ ome Jan eet al achttien jaar bij Virgiel. Jasper Verbunt, voorzitter van de studentenvereniging, neemt hem apart: wie als niet-lid bij Virgiel wil eten moet voortaan geïntroduceerd worden door een Virgiliaan.

Tot ieders opluchting is ome Jan vol begrip. ,,Ach ja, ik zag dit eigenlijk al jaren aankomen. Het is jammer maar geen verrassing.” Wel wil hij de koks en de kassier bedanken voor jarenlange trouwe dienst. Met tranen in de ogen schudt hij ze de hand, dan gaat hij op weg. Naar de Koornbeurs.

Eettafel Alcuin wordt voor het overgrote deel bezocht door Virgilianen. Slechts een kleine groep niet-leden eet er regelmatig. ‘De Oude Mannetjes’ worden ze genoemd. Oorspronkelijk waren het er een stuk of acht, maar hun aantal is langzaam maar zeker gegroeid. Bestuurslid Lilian Bode zegt te willen voorkomen wat er gebeurde bij zustervereniging Veritas in Utrecht. Daar was slechts tien procent van de druk bezochte eettafel lid van Veritas. ,,Ze hadden dus een soort gaarkeuken, waar mensen goedkoop een warme hap konden halen. Als onderdeel van de vereniging speelde de eettafel geen rol meer.”

Zover is het op Virgiel nog lang niet, maar: ,,Als de sfeer er onder te leiden heeft dat de eettafel open is, dan moeten we er wat aan doen.” Voor sommige ‘Oude Mannetjes’ is dat vervelend, ,,maar er zijn nog genoeg open eettafels in Delft”, zegt Bode.
Experiment

De open eettafel stamt uit begin jaren ’70, toen er een gemeentesubsidie bestond voor eettafels die open waren voor ‘TH-medewerkers en studenten’. Hoewel die subsidie al lang niet meer bestaat, zijn de meeste verenigingseettafels open gebleven. Alleen die van het Corps is al jaren besloten. Sommige eettafels zijn in zekere mate afhankelijk geworden van eters van buitenaf. Bij Jansbrug bestaat het aantal eters op sommige dagen voor een kwart uit externen. Bij Virgiel liggen die aantallen lager: rond de vijf procent. Bode: ,,Voor het geld of de omzet hoeven we het niet te laten. Daarbij maak je met een maaltijdprijs van 5 gulden 25 sowieso geen winst.”

Ze benadrukt dat het om een experiment gaat. De uiteindelijke beslissing ligt bij de leden.

Experiment