Virgiel wil eigen pastor

De katholieke studentenvereniging Virgiel praat morgen met bisschop Van Luyn van Rotterdam over de aanstelling van een pastor.Er is overleg nodig omdat er een meningsverschil bestaat over de aanstelling van een eventuele pastor.

De nieuwe zielenherder moet de lege plaats opvullen die acht jaar geleden ontstond door het vertrek van pastor Harrie Peels. ,,Toen al stond buiten kijf dat er een opvolger moest komen”, zegt Virgiel-voorzitter Jasper Verbunt. ,,Er zijn veel plannen gemaakt, en er is tussentijds zelfs al een nieuwe pastor geweest, maar dat was geen succes.”

Het idee van Virgiel is vanaf het begin ondersteund door het Delfts Studentenpastoraat. Pastor Hans van Drongelen ziet beduidend minder problemen met de aanstelling. ,,De nieuwe pastor kan best functioneren binnen Virgiel, als hij maar zijn basis krijgt in het studentenpastoraat. Dan maakt hij deel uit van ons team, vergadert mee en krijgt hij hier ook een eigen plaats.”

Volgens Van Drongelen is deze constructie nodig om te voorkomen dat er twee pastoraten naast elkaar ontstaan. Hij acht de kans groot dat de twee partijen vrijdag tot overeenstemming komen. ,,Het bedje voor de nieuwe pastor is eigenlijk al gespreid. Hij moet nog wel gevonden worden, maar dat is tegenwoordig niet makkelijk.”

Virgiel-voorzitter Verbunt vindt een verenigingspastor niet uit de tijd. ,,Zo’n persoon organiseert niet alleen diensten tijdens de KMT, maar is een algemeen aanspreekpunt voor onze leden. Het is iemand met wie je altijd kunt praten als je problemen hebt, met je studie bijvoorbeeld. Een soort vertrouwenspersoon. Wij vinden dat we onze leden die service niet mogen onthouden.”

Er is overleg nodig omdat er een meningsverschil bestaat over de aanstelling van een eventuele pastor. Virgiel wil een pastor die exclusief voor eigen leden werkt. Het bestuur denkt aan een aanstelling van tien à twintig uur per week. Bisschop Van Luyn vindt dat een pastor beschikbaar moet zijn voor alle Delftse studenten en deeltijds in het studentenpastoraat zou moeten werken. Deze persoon wordt dan voor de helft betaald door de stichting Theofoor.