Campus

Virgiel Theater brengt Romeo & Julia thuis

Virgiel Theater voert ieder jaar een musical op, maar dat kon dit jaar niet vanwege de coronacrisis. Dus werd het een toneelstuk, met thuispubliek via een livestream.

Geen musical, maar een toneelstuk. Geen vol theater, maar een livestream. (Foto: Virgiel Theater)

Door alle coronamaatregelen werd Virgiel Theater, een initiatief van studentenvereniging Virgiel, gedwongen tot flexibiliteit. Geen musical, maar een toneelstuk. Geen vol theater, maar een livestream. Toch kijkt commissievoorzitter Julian van Rie kijkt terug op een succesvolle productie.


Hoe kwam deze ‘coronaproductie’ tot stand?

“Normaal gesproken voeren we musicals op. Vorig jaar waren we vlak voor de eerste lockdown in voorbereiding op de musical The Addams Family. Door de coronacrisis konden we die uiteindelijk niet opvoeren. Toen we in september weer bij elkaar kwamen wisten we nog steeds niet wat er een half jaar later mogelijk zou zijn. Door corona werden we gedwongen tot flexibiliteit, dus zochten we naar een stuk dat niet per se muziek heeft zodat we niet met een groot koor hoefden te werken.”


En dat werd Romeo en Julia. Waarom?

“We zochten een rechtenvrij stuk met grote naamsbekendheid. Het leuke aan Romeo en Julia is dat veel mensen het verhaal niet direct goed kennen. Dit is een sterk stuk waar we onze eigen moderne twist aan hebben gegeven.”


Hoe repeteerden in jullie in coronatijd? Want lange tijd was er in groepen weinig mogelijk.

“In andere tijden repeteren we op Virgiel, maar dat was nu geen optie. Dus spraken we in eerste instantie af via Zoom. Vanaf maart werd er steeds meer mogelijk en konden we buiten op een grasveld repeteren. Uiteindelijk mochten we ook binnen weer aan de slag, waardoor we een fantastisch stuk op de planken kunnen brengen.”


Repeteren via Zoom, hoe gaat dat?

“De acteurs studeerden van tevoren hun tekst in. Tijdens de zoomsessies werkten de acteurs met de regisseur aan hun uitspraak en leerden ze hun karakter kennen. Later, toen we naar buiten gingen kwam daar de houding bij; hoe sta je en hoe reageer je op elkaar. Dat doe je normaal gesproken allemaal tegelijk. Dat ging nu in delen. Zoom bleek daar een uitstekende oplossing voor.”


Uiteindelijk speelden jullie het stuk in een lege zaal van theater De Veste. Misten jullie de feedback van publiek?

“We hebben het stuk rauw opgenomen en het was voor iedereen duidelijk dat er niemand in de zaal zat. Natuurlijk mis je de directe feedback; het lachen om een grapje en het applaus. Daarom hebben we de opname benaderd alsof het een filmset was, alsof we een theaterfilm opnamen. Dat is veel leuker dan een stuk voor een lege zaal spelen. Het zorgde ook voor een unieke situatie, want als je een foutje maakte kon je de scène opnieuw opnemen. We kregen hierbij hulp van onze partner de Streaming Guys. Mede dankzij hen is de kwaliteit van het stuk ontzettend hoog.”


Wat is voor jou het hoogtepunt van deze productie?

“De opnamedag, maar dat is een cliché. Daarnaast vormde het repetitieweekend voor mij persoonlijk een hoogtepunt. In plaats van een weekend weg en binnen repeteren, bleven we in Delft en gingen we naar buiten. Stonden we daar in de kou, regen en sneeuw te oefenen. Een helse dag, maar de wilskracht en mentaliteit van iedereen waren fantastisch. Je zag de wil om er écht iets van te maken.”  


En wat vond je het lastigste?

“Dat je flexibel moest zijn. We begonnen met het idee van een volle zaal met toegangstesten, schaalden af naar opvoeren voor een kleinere groep en eindigden met het scenario van meerdere voorstellingen per dag voor maximaal dertig mensen per keer. Toen dachten we wel: dit gaan we anders oplossen. Zulke flexibiliteit is niet iets waar je normaal rekening mee moet houden. Je boekt een theaterzaal en dan is het klaar. Nu moesten we de hele tijd schakelen. Een behoorlijke uitdaging waar iedereen veel van heeft geleerd.”


De voorstellingen zijn op 14 en 15 juni. Loopt het een beetje met de kaartverkoop?

“Ongeveer 150 kaarten, maar dit zijn kaarten voor huishoudens. We verwachten dat er per huishouden zo’n vier mensen kijken. Dan zit je in totaal al op een redelijk aantal toeschouwers. Normaal komen er duizend mensen naar onze voorstelling, dat aantal hopen we nu ook te halen.”


  • Romeo & Julia door het Virgiel Theater, maandag 14 en dinsdag 15 juni via livestream. Er zijn nog kaarten te koop. Een ticket voor kleine groepen (tot vijf personen) kost 12,50 (exclusief servicekosten) een ticket voor grote groepen 20,- (exclusief servicekosten).

    De productie is beschikbaar via een livestream en duurt anderhalf uur. Kijk voor meer informatie op de website van Virgiel Theater.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

m.vanderveldt@tudelft.nl

Comments are closed.