Virgiel peilt mening Virgilianen

Binnen Virgiel gaat deze dagen een enquête rond, waarin Virgilianen hun mening over verschillende aspecten van hun vereniging kunnen geven.

De enquête is een onderdeel van een grootser opgezet onderzoek naar de moraal van de huidige generatie studenten. Komen ze alleen voor het goedkope bier, of zoeken ze een geestelijke meerwaarde? Voorzitter Ruben van Grinsven is benieuwd naar de uitkomst.

,,Ik vind zelf dat we meer moeten zijn dan een zuipvereniging. Dat staat al in onze grondbeginselen. We zijn nu aan het inventariseren wat we zoal aan geestelijke meerwaarde bieden. Maar de vraag is: willen de leden dat ook? Daar moet de enquête een antwoord op geven.”

In de enquête wordt de interesse voor onderwerpen als filosofie, andere culturen, het christendom, culturele evenementen en sportbeoefening gepeild, met daarbij de vraag of Virgiel wel mogelijkheden hiertoe moet bieden. Maken de geënquêteerden ook gebruik van de mogelijkheden? Van Grinsven: ,,Het grote issue is: hoeveel tijd heeft iedereen ervoor. Iedereen plant tegenwoordig alles, zelfs een avond drinken wordt gepland. Hoe hoog komen andere activiteiten dan op je prioriteitenlijstje, dat is eigenlijk de vraag.”

Naast deze interesses inventariseert Virgiel nog een aantal concrete aspecten: hoe worden de homepage en de Carmina gelezen, hoe is de informatie-voorziening en wat vinden de leden van de huidige borrelcultuur. Van Grinsven hoopt zo een duidelijke profielschets van Virgilianen te kunnen opstellen, waaraan hij kan zien waar de komende jaren accenten moeten worden gelegd. ,,Nu het eeuwjaar voorbij is en er minder feesten zijn, kunnen we strategischer aan de slag. Dit onderzoek is daar een onderdeel van. Om te bepalen waar we dan naar toe gaan.”