Virgiel krijgt nieuw poortje

Het Barbaraklooster, de sociëteit van studentenvereniging Virgiel, krijgt een nieuwe ingang. Het Barbaraklooster, de sociëteit van studentenvereniging Virgiel, krijgt een nieuwe ingang.Zesdejaars bouwkundestudent Tjeerd van de Sandt heeft het nieuwe poortje voor Virgiel ontworpen.

Max van der Laan, lid van het stichtingsbestuur en voorzitter van de jury: ,,Nu we een definitief ontwerp hebben, moet de stichting er alles aan doen om de verbouwing zo snel mogelijk uit te voeren. Een termijn durf ik echter nog niet te noemen.” En ook over het budget was dinsdagavond nog geen duidelijkheid. Van der Laan: ,,De jury heeft zich in haar keuze niet laten leiden door de kosten. We laten, nu we een ontwerp hebben, een offerte maken door verschillende aannemers.”

De uitvoering van de nieuwe poort kan echter niet zomaar beginnen. Jan Somers, vice-voorzitter van de Sint Barbarstichting: ,,Nu we een ontwerp hebben, gaat de papierwinkel pas beginnen. Er dient een zogenaamde artikel-11- procedure gestart te worden, aangezien er iets gewijzigd wordt aan een bestaand monument. Dat kan wel enkele maanden duren.” Prijswinnaar Van de Sandt blijkt de monumentenkwestie in het achterhoofd te hebben gehouden zijn poortontwerp; hij koos voor een sober poortje.

Zesdejaars bouwkundestudent Tjeerd van de Sandt heeft het nieuwe poortje voor Virgiel ontworpen. De Sint Barbarastichting (de eigenaar van de sociëteit) had speciaal een prijsvraag uitgeschreven voor de nieuwe entree. Na presentaties van de ontwerpen verkoos de jury afgelopen dinsdag dat van Van de Sandt tot winnaar. Er waren in totaal vier inzendingen, alle van Virgiel-leden. De prijsvraag was uitgeschreven ter gelegenheid van het tiende lustrum van de stichting.