Virgiel blijft populairste vereniging

Virgiel trekt dit jaar 120 nieuwe leden meer dan vorig jaar. Daarmee blijft de studentenvereniging de grootste in Delft. Maar liefst vierhonderd eerstejaarsstudenten worden dit jaar lid van Virgiel.

Saskia Kroon, commissaris extern van Virgiel, hoopt dat deze opwaartse lijn volgend jaar doorzet. “We willen zo ver mogelijk stijgen. Eind jaren tachtig, begin jaren negentig hadden we altijd 400 of 450 nieuwe leden. Toen waren wel tweeduizend mensen lid van Virgiel. Ik denk dat we nu net de vijftienduizend passeren.”

Het Delftsch Studenten Corps is met 292 inschrijvingen een stuk minder populair onder de eerstejaars. De tweede vereniging van Delft is met zo’n 1450 leden desondanks tevreden met de kleine stijging van het ledenaantal. In 2006 meldden zich 288 nieuwelingen.

De derde vereniging van Delft, Sint Jansbrug, mocht dit jaar ook iets meer leden verwelkomen: 128 tegen 120 vorig jaar. De Delftsche Studenten Bond heeft 33 nieuwelingen ingeschreven, de Bolk vijftien, Wolbodo twaalf en de Koornbeurs 29.

De Delftsche Zwervers houden dit jaar voor hun doen behoorlijk wat leden over aan de Owee. Hoewel studenten zich nog steeds kunnen inschrijven, denkt de vereniging zeker met zes of zeven man te groeien. Dik twintig anderen hebben aangegeven zich de komende tijd bij de club te komen oriënteren op een lidmaatschap.

Bij de christelijke studentenverenigingen deden zich geen grote verschuivingen voor. De grootste van de vier, de CSR, haalde 42 eerstejaars binnen. Dat is volgens het bestuur vergelijkbaar met voorgaande jaren. Bij de CSFR meldden zich vijftien eerstejaars, bij Navigators Delft vier en bij de VGSD tien. (SB)

Maar liefst vierhonderd eerstejaarsstudenten worden dit jaar lid van Virgiel. Dat is bijna een kwart van de tweeduizend studenten die dit jaar in Delft aan een bacheloropleiding beginnen. In 2006 schreven zich nog 287 leden in, het jaar daarvoor 247.