Virgiel als eerste klimaatneutraal

Als eerste studentenvereniging in Nederland mag Virgiel zich sinds kort officieel klimaatneutraal noemen, gecertificeerd en wel door de Climate Neutral Foundation.

Of en hoe zonnepanelen geplaatst mogen worden op de daken van het monumentale societeitsgebouw is nog onderwerp van gesprek met de gemeente. (Foto: K.S.V. Sanctus Virgilius)

Virgiel is al zo’n jaar of vijf bezig met verduurzaming. Dat kwam in een stroomversnelling toen de sociëteit vanwege de coronamaatregelen gesloten moest blijven, vertelt commissaris extern Martijn Oetelmans. “Net zoals alle andere horeca zijn we daar hard door geraakt. Maar we hebben er een positieve draai aan gegeven door de sluiting te benutten voor een aantal grote duurzaamheidsprojecten, zoals extra isolatie van het dak. Nu het pand vrijwel leeg was, ging dat een stuk makkelijker dan wanneer de sociëteit op volle toeren draait”, aldus Oetelmans.

Ranglijst
Naast het pand pakte Virgiel ook andere duurzaamheidsaspecten aan: minder waterverbruik, betere scheiding van afvalstromen, een groenere energieleverancier, CO2-compensatie enzovoort. “En via Instagram spoorden we onze huizen ertoe aan om óók werk te maken van duurzaamheid”, voegt Oetelmans toe. Die optelsom aan inspanningen leverde Virgiel de eerste plaats op bij De Groene Pint, de jaarlijkse duurzaamheidsranglijst voor Nederlandse studentenverenigingen. De daaraan gekoppelde prijs: een officiële audit door de Climate Neutral Foundation. Daarin scoorde Virgiel genoeg punten om het certificaat ‘klimaatneutraal’ te verdienen.

Belangrijk
Volgens Oetelmans zijn de Virgilianen behoorlijk trots op dit wapenfeit. “Studentenverenigingen staan er misschien niet om bekend dat ze duurzaamheid zo belangrijk vinden, maar voor de nieuwe generatie is het een superbelangrijk onderwerp. We gaan dan ook stug door met verduurzaming van onze vereniging. Zo willen we graag zonnepanelen op ons dak, maar dat mag niet zomaar op monumentale panden zoals het onze. We zijn nu met de gemeente in gesprek over wat wél mogelijk is. Hopelijk kan Virgiel dan over een tijdje ook z’n eigen energie opwekken.”

Marieke Enter / Nieuwsredacteur