Vijftig push-ups in twee minuten

Enthousiast, sportief en nooit chagrijnig. Emiel van Elderen is namens de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI) kandidaat voor de titel ‘beste docent van de TU Delft’.

Hij is energiek, goed in sport en totaal niet chaotisch. Emiel van Elderen geeft eerstejaars studenten het vak analyse, de basis voor wiskunde. En hoewel dit vak door studenten als lastig wordt ervaren, vinden ze het toch leuk. Dat komt door de manier waarop Van Elderen het brengt.

Van Elderen is enthousiast en straalt plezier in zijn werk uit. Hij legt zijn stof erg beeldend uit, hoewel dat misschien wat merkwaardig klinkt als het om wiskunde gaat. “Als hij uitleg wil geven over een grafiek, beeldt hij met zijn handen uit hoe die grafiek loopt”, zegt Benjamin Gardiner, commissaris onderwijs bij de Electrotechnische Vereeniging. Ruimte voor projectie van een grafiek is er immers vaak niet meer na het uitschrijven van wiskundige afleidingen op het krijtbord. Hij vertelt erbij waar die afleidingen vandaan komen en van wie ze zijn.

Als hij college geeft, maakt Van Elderen er volgens Gardiner een show van. “Hij vertelt niet zomaar een verhaaltje. Het is meer een soort toneelstuk. Hij heeft veel energie, is overal mee bezig. En hoewel hij het groots maakt, is hij niet chaotisch. Hij gebruikt voorbeelden uit de elektrotechniek en weet waar de wiskunde voor gebruikt wordt.”

Gardiner geeft een voorbeeld. “In de mechanica heb je een model met een massa en een veer. Van Elderen legt hierbij uit waarvoor je de wiskunde gebruikt. Als eerstejaars zou je dat niet meteen weten.”
Van Elderen maakt geen gebruik van filmpjes, daar leent het vak zich niet voor. Soms laat hij sheets zien, maar meestal schrijft hij alles op het bord. Hij stelt vaak vragen. Wil feedback. ‘Wat denken jullie dat er gebeurt als je deze functie gaat differentiëren? Wat is er zo speciaal aan deze functie?’

De docent analyse wil interactie. “Hij daagt je uit om antwoord te geven”, zegt Gardiner. “Als je een fout antwoord geeft, is dat geen probleem. Hij legt het dan gewoon nog eens uit.” Heb je als student uiteindelijk toch nog vragen? Van Elderen maakt tijd. Tijdens het college, of desnoods in de pauze.
Op blackboard kunnen studenten oude tentamens vinden. Die maakt Van Elderen zelf, de vraagstelling tijdens tentamens is daarom geen verrassing. Wat daarbij ook helpt, zijn de quizzen die studenten bij EWI kunnen doen. “Ze zijn niet verplicht, maar je kunt er wel bonuspunten voor halen”, zegt Gardiner.
Hij weet nog dat hij twee jaar geleden een quiz van Van Elderen maakte. “Hij zei toen: ‘Jullie moeten klaar zijn als ik vijftig push-ups heb gedaan’. Iedereen vond het prima, niet wetende dat hij in twee minuten tijd inderdaad vijftig push-ups had gedaan.”

Wie is Emiel van Elderen?
54 jaar, zwemmen, fietsen, getrouwd, 3 zoons.

Al sinds 1985 wordt Night of the Proms jaarlijks georganiseerd. In die kwart eeuw is het recept nauwelijks veranderd. Ook tijdens de 25ste editie, komend weekend, is er een mix van klassieke melodieën en overbekende popklassiekers.
Night of the Proms wordt dan ook dikwijls omschreven in termen van ‘klassiek ontmoet pop’. Het vaste orkest Il Novecento, bestaande uit meer dan zeventig musici, zorgt hierbij voor de klassieke inbreng. Meerdere artiesten nemen samen het aandeel ‘pop’ voor hun rekening.
Zo treden dit jaar onder anderen Sharon den Adel (Within temptation), Toots Thielemans en Roxette op.

Het optreden van Roxette is bijzonder omdat het Zweedse duo in 2002 ook zou optreden. Dit ging toen niet door vanwege een hersentumor bij de leadzangeres. Nu, zeven jaar later, treedt Roxette voor het eerst weer op. Daarmee heeft Night of the Proms een wereldprimeur.
Vast ingrediënt is uiteraard het nummer ‘Music was my first love’ door gitarist John Miles. Dit nummer kan inmiddels eerder als klassiek dan als pop bestempeld worden. De organisatie noemt het dan ook ‘de hymne van het evenement’. Wanneer je de tekst van ‘Music’ voorbij hoort komen, begeleid door een groot orkest kan dat maar een ding betekenen: Dit is Night of the Proms!

Night of the Proms, 19 en 20  november 2009 (aanvang: 20.00 uur) of zondag 22 november (aanvang: 15.00 uur). Kaarten (€21,- t/m € 44,50) via 0900-3001250

www.notp.com
www.ahoy.nl