Vijftig miljoen voor tramlijn naar TU-wijk

Het stadsgewest Haaglanden heeft vijftig miljoen gulden gereserveerd voor een tramlijn naar de TU-wijk. De tramlijn wordt een verlengstuk van de nieuwe lijn 19 die van Leidschenveen, via Ypenburg naar het NS-station Delft gaat rijden.

br />
Freek Higler, directeur Vastgoed van de universiteit, reageert verheugd: ,,Wij hebben de komst van hoogwaardig openbaar vervoer naar de campus altijd toegejuicht. Dat de financiering nu rond is, geeft duidelijkheid.”

De universiteit ziet de tram liever niet over de huidige Mekelweg rijden, maar om het hart van de TU-wijk heen. In het nieuwe masterplan wordt de Mekelweg namelijk het verkeersvrije centrum van de campus. Over het precieze tracé moeten de universiteit en de gemeente Delft nog overleggen. De gemeente schat dat de tram medio 2005 rijdt.

De tramlijn naar de TU-wijk maakt deel uit van het ‘bereikbaarheidsoffensief’ van het stadsgewest Haaglanden. In dit plan is ook een spoortunnel opgenomen die het huidige spoorviaduct in het centrum van Delft gaat vervangen. Voor de tunnel is 640 miljoen gulden uitgetrokken. De stationsomgeving wordt voor vijftig miljoen gulden vernieuwd. Verder komen er drie tolpoorten op snelwegen in Haaglanden. Eén daarvan komt op de A13 voor de afslag Delft-Zuid gezien vanuit Rotterdam.

.aut(MvZ)

.aut(MvZ)