Vijfduizend gulden voor getalenteerde eerstejaars

Tweehonderdvijftig studenten die komend jaar in Delft gaan studeren, kunnen in aanmerking komen voor een beurs van vijfduizend gulden.Tijdens een persconferentie maakten de drie TU’s maandag bekend beurzen aan eerstejaars studenten te gaan verstrekken.

Die vwo’ers moeten wel minstens een acht voor wis- en natuurkunde op de eindlijst hebben, een motivatiebrief schrijven en zich uiterlijk op 1 augustus voor de beurs hebben aangemeld. Ook komen alleen studenten in aanmerking die zich voor het eerst aan een Nederlandse universiteit inschrijven.

Met dit pakket aan beperkende maatregelen en de late bekendmaking, is het effect van de beurzen op de inschrijvingen komend studiejaar gering. Collegevoorzitter De Voogd: ,,De waarde is beperkt tot die van een signaal, niet alleen aan scholieren, maar zeker ook aan de politiek.”

Want de drie technische universiteiten zijn ontevreden met het huidige studiefinancieringsstelsel. De Voogd: ,,We moeten als universiteiten aan een maatschappelijke vraag voldoen. De studiefinanciering werkt op dit moment ontmoedigend voor technische studies. Het werkt risicomijdend gedrag van scholieren in de hand. Die drempelvrees willen wij met de beurzen wegnemen.”

De TU kent ruim de helft van de gratis beurzen toe aan vijf zogenaamd ‘urgente opleidingen’: civiele techniek, elektrotechniek, informatica, scheikunde en werktuigbouw.

Ook is bepaald dat 65 van de maximaal 250 beurzen naar meisjes gaan. Verder kunnen maximaal 50 van de ‘hoogst gekwalificeerde studenten’ een zogenaamde sterbeurs krijgen. Die sterbeurs bestaat uit nog eens vijfduizend gulden aan ‘extra studiefaciliteiten’. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten studenten voor de verplichte TU-vakken minstens een negen als vwo-eindcijfer hebben.
Meer hierover

op pagina 3:

VSSD kraakt beurzenplan

Tijdens een persconferentie maakten de drie TU’s maandag bekend beurzen aan eerstejaars studenten te gaan verstrekken. De universiteiten hopen hiermee een ‘dreigend tekort aan ingenieurs op de arbeidsmarkt’ tegen te gaan en opleidingen als elektrotechniek en informatica aantrekkelijker te maken voor vwo’ers.

Meer hierover

op pagina 3: