Vijf Vidi-beurzen naar TU Delft

Onderzoeksfinancier NWO heeft 86 ervaren onderzoekers een Vidi-subsidie van 800 duizend euro toegekend. Vijf beurzen kwamen in Delft terecht. De slaagkans was klein: 485 wetenschappers zijn afgewezen.

Vijf Delftse onderzoekers kregen deze ronde een Vidi-beurs toegekend:

• Dr. Anton Akhmerov: Artificial intelligence for naqnodevice design
  • Dr.ir. Joris Bierkens: Zigzagging through computational barriers
  • Dr.ir. Frans van der Meer: What does it take to break a composite laminate?
  • Prof.dr. Amir Zadpoor: Clay-like orthopedic implants
  • Dr. Andrea Caviglia: A flexible platform to study quantum materials

Daarnaast ontving ook Dr. Rik Vos van het Erasmus MC een Vidi voor zijn project QUANTO dat de doorbloeding van de hartspier beter in kaart brengt. Vos is ook verbonden aan de afdeling Imaging Physics van de faculteit TNW.

Een Vidi is bedoeld voor ervaren wetenschappers die na hun promotie een aantal jaar onderzoek hebben gedaan. Bij de selectie wordt onder meer gekeken naar de originaliteit van het onderzoeksvoorstel, de verwachte wetenschappelijke impact en de mogelijkheden voor toepassing van de kennis.

Vooral in de geesteswetenschappen was het moeilijk om een beurs te bemachtigen: negen van de 91 indieners kregen uiteindelijk geld van de wetenschapsfinancier, dus de kans was kleiner dan één op tien. “Het honoreringspercentage in de geesteswetenschappen ligt deze keer inderdaad lager dan in  de voorgaande jaren”, bevestigt een woordvoerder van NWO. “Dit komt doordat het aantal aanvragen is toegenomen, bij gelijkblijvend budget.”

In andere vakgebieden was de slaagkans groter. In de medische wetenschappen heeft bijna één op de vijf aanvragers (18 procent) een Vidi-beurs bemachtigd en dat geldt ook voor aanvragers in de exacte disciplines en natuurwetenschappen.

Het zou weleens de laatste keer kunnen zijn dat de slaagkans zo laag ligt

Het zou weleens de laatste keer kunnen zijn dat de slaagkans zo laag ligt. De aanvraagdruk bij NWO is al jaren onderwerp van gesprek en de wetenschapsfinancier heeft plannen om deze druk te verlichten.

De belangrijkste aanpassing: aanvragers moeten voortaan een ‘inbeddingsgarantie’ hebben, de belofte van een universiteit dat ze daar daadwerkelijk aan de slag kunnen met hun onderzoeksgeld. De verwachting is dat universiteiten deze garantie niet aan Jan en alleman verstrekken, zodat vrijwel kansloze aanvragen niet meer worden ingediend.

Tot nu toe waren subsidies uit de zogeheten Vernieuwingsimpuls (waar Vidi toe behoort) persoonsgebonden, dus laureaten waren niet geboden aan een specifieke universiteit. “Een aanvrager krijgt geld van NWO en gaat daarna vaak shoppen bij de universiteiten”, stelde NWO-voorzitter Stan Gielen vorig jaar. “Als iemand aanklopt met een zak geld, dan zegt de universiteit natuurlijk: kom maar. Zo iemand wordt nooit geweigerd. Maar als het onderzoek is afgelopen en het is niet ingebed in de universiteit zelf, dan moet de wetenschapper weer weg. Dat leidt tot veel frustratie.”

Of het helpt, zal snel blijken: De deadline voor de volgende Vidi-ronde is in oktober van dit jaar.

HOP, Bas Belleman

• Zie het TU Delft persbericht voor korte projectomschrijvingen