Vijf veni’s voor Delft

Vijf veelbelovende Delftse onderzoekers hebben dit jaar de Veni-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Inzicht in het ontstaan van files, het bekijken van medicijnen met terahertzstraling en atomaire processen volgen met een verbeterde Atomic Force Microscope (AFM). De onderwerpen waar de jonge onderzoekers zich op storten spreken tot de verbeelding.

De subsidie bedraagt maximaal 208 duizend euro. Hiermee kunnen de wetenschappers drie jaar lang ideeën ontwikkelen en onderzoek doen. NWO betaalt bijna zeventig procent van elke subsidie. De universiteit draagt ruim dertig procent bij. Vorig jaar ontving de TU vier Veni-subsidies.

“Uiteindelijk wil ik zelfs een techniek met terahertzstraling ontwikkelen waarmee ik levende cellen kan bekijken”, zegt een van de ambitieuze onderzoekers, dr.ir. Aurèle Adam van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. “Maar dat lukt niet met deze subsidie. Die doelstelling is voor de lange termijn.”

In eerste instantie richt hij zich op medicijnen. Hij gaat een meetsysteem ontwikkelen waarbij terahertzstralen over een dun laagje metaal lopen en afzonderlijke moleculen die op het plaatje liggen in kaart brengen.

“Op dit moment worden chemische stoffen in de farmaceutische industrie alleen in grote hoeveelheden tegelijk geanalyseerd met een terahertzbundel”, vertelt hij. “De industrie kan zo zien of genoeg van hun stoffen er goed uitzien. Bij ingewikkelde lange ketens zijn er namelijk wel eens moleculen die niet medicinaal werken doordat ze een verkeerde structuur hebben aangenomen.”

Het voordeel van Adams beoogde techniek is dat ze al tijdens het productieproces kan detecteren of, en zo ja wat er misgaat, doordat ze veel nauwkeuriger werkt en bovendien sneller is.

Ook dr.ir. Georg Schitter van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE) werkt de komende jaren een plan uit om moleculen te bekijken. Hij bedenkt een systeem waarmee AFM’s beter afgesteld kunnen worden waardoor ze atomaire processen in de tijd kunnen volgen.

Een andere Delftse Veni-subsidie gaat naar dr.ir. Hans van Lint van Civiele Techniek en Geowetenschappen. Hij ontwikkelt een verkeersmodel die ‘oorzaken van files sneller en beter achterhaalt’.

In totaal hebben 91 jonge, recent gepromoveerde wetenschappers dit jaar een Veni-subsidie ontvangen. Er waren 423 inschrijvingen. De aanvragen werden beoordeeld door een internationaal wetenschapperspanel. “De kandidaten werden geselecteerd vanwege hun opvallende en originele talent voor het doen van vernieuwend wetenschappelijk onderzoek”, aldus het NWO op haar website. Onder de gehonoreerden bevinden zich 41 vrouwen. In totaal is met de Veni-subsidies een bedrag van ongeveer 19 miljoen euro gemoeid.

De Veni-subsidie is een van de drie subsidievormen van de NWO-vernieuwingsimpuls. De andere twee subsidies zijn de Vidi-subsidie – voor ervaren postdocs – en de Vici-subsidie voor zeer ervaren onderzoekers. (TvD)