Vijf compenseren mag nu ook bij UvA

Aan de Universiteit van Amsterdam mogen eerstejaars studenten straks een onvoldoende compenseren met een hoger cijfer voor een ander vak. Staatssecretaris Zijlstra ziet geen bezwaar.

Een vijf compenseren met een zeven voor een ander vak? Aan verschillende universiteiten gebeurt het al, zoals de Erasmus Universiteit en de Universiteit Leiden. Ook de TU Delft wil dat. De faculteit geesteswetenschappen van de UvA nam de beslissing al in het najaar. De regeling gaat alleen voor het eerste studiejaar gelden.

“Het mag en het is geen slecht idee”, zei een woordvoerder van accreditatieorganisatie NVAO vorig jaar april, toen de Erasmus Universiteit haar plannen bekend maakte. “De instellingen geven zelf vorm aan hun onderwijs. Als een student een onvoldoende haalt, betekent dat niet dat het onderwijs tekortschiet. Het zegt vooral iets over die student.”

Prompt stelde de SP kamervragen, maar Zijlstra wuifde de bezwaren weg. “Dit is één van de maatregelen in het totaalpakket om studiesucces en studievoortgang te verbeteren”, schreef hij. “Het voordeel is dat een student niet onterecht wordt vertraagd.”

Hij dacht niet dat de kwaliteit in gevaar zou komen. De examencommissie zou er immers op toezien dat de kwaliteit gewaarborgd zou blijven. “Uit onderzoek dat bij de Erasmus School of Economics wordt gedaan blijkt ook dat studenten die doorstromen op basis van compensatieregelingen minimaal even goed scoren als studenten die niet op basis van compensatie doorstromen.”

Maar studenten zijn er kritischer over. “Wij vinden het onacceptabel”, zei studentenraadslid Sinead Wendt destijds tegen Folia, de nieuwswebsite van de UvA. In de Volkskrant van deze ochtend haalt ze opnieuw uit: “Dit is natuurlijk idioot.”

Captain Benjamin de Jonge van Firebirds Delft kijkt doorgaans extra uit naar de sportieve confrontaties met de ijshockeyers van Leiden Kings. “Dat zijn altijd spannende, fysieke wedstrijden. We zijn aardig aan elkaar gewaagd. Het leuke is dat zij zich nogal makkelijk laten uitlokken.” Het fysieke aspect uitte zich zondagmiddag in de Leidse ijshal middels enkele vechtpartijtjes. Niettemin sprak De Jonge van een leuke wedstrijd. Via tussenstanden van 4-2 na de eerste periode en 5-3 na de tweede, kwamen uiteindelijk de cijfers 6-3 in Delfts voordeel in de boeken. Derk Bussers maakte zijn naam als topscorer waar door driemaal raak te schieten. Met de dit seizoen sterk verjongde selectie gaat het lang niet slecht, vindt de aanvoerder die met zijn team in de middenmoot van de studentencompetitie staat. “Op deze groep kunnen we de komende jaren voortbouwen.”

Terwijl de ijshockeycompetitie zo’n beetje naar het einde loopt, werd in het spreekwoordelijke hoge noorden afgelopen weekend het seizoen geopend voor competitieroeiers, ‘een minder fanatieke vorm van wedstrijdroeien voor studenten’, aldus wikipedia. Dat gebeurde middels de traditionele achtervolgingsrace door de Groningse grachten. De herenvier met stuurman van Laga wist in tien minuten en vijftien seconden de circa 2,8 kilometer het snelst af te leggen. Dezelfde boot won een dag later ook de race over 750 meter. Maar eigenlijk houdt men zich bij de Delftse studentenroeivereniging geestelijk al bezig met de

Varsity. Op 10 april heeft de 128ste editie plaats op het Amsterdam-Rijnkanaal nabij Houten. Het winnen van het hoofdnummer, de Oude Vier, is het ultieme hoogtepunt dat een roeier kan bereiken. Althans, in de visie van de meeste Lagaaiers, wier vereniging ooit aan de wieg stond van dit jaarlijkse spektakel en liefst dertig maal de race wist te winnen. De laatste jaren speelt Laga een bescheiden rol, maar wedstrijdcommissaris Bas Bavelaar ziet mogelijkheden: “Dit jaar liggen de kansen weer volledig open, omdat de Olympiërs van het Rotterdamse Skadi na hun vijf jaar durende hegemonie de handdoek in de ring hebben gegooid.” De equipe van Laga is al volop in training: “Met nog acht weken te gaan, neemt de spanning toe en worden de spieren tot het uiterste getest.”

Een goede test was zaterdag ook de thuiswedstrijd tegen subtopper Amstelveense RC voor rugbyclub DSR-C, dat dicht tegen de top aanzit van de eerste klasse. De 14-10 overwinning was voor de Delftenaren de vijfde zege op rij sinds de jaarwisseling.