Vietnamese Saxion-student nog niet naar gevangenis

De Vietnamese Lee Vu, student van hogeschool Saxion, hoeft de komende weken nog niet naar de gevangenis. Dat heeft het Gerechtshof in Leeuwarden vandaag bepaald.

Vu studeert hotelmanagement, maar werd in 2012 opgepakt. De Amerikaanse justitie verdenkt hem van medeplichtigheid aan phishing, een vorm van internetfraude. Zijn voormalige kamergenoot is de hoofdverdachte en heeft ook een bekentenis afgelegd, maar die is weer terug naar Vietnam en kan daarom niet aan de VS worden uitgeleverd.

Met Nederland hebben de Verenigde Staten wel een uitleveringsverdrag, dus daar moet Vu uiteindelijk naartoe. Maar een rechter oordeelde in oktober dat de uitlevering geen haast heeft. Lee Vu zou eerst buiten de gevangenis zijn opleiding aan Saxion mogen afmaken.

De Nederlandse Staat ging in beroep. Nu spelen er twee zaken. Mag hij zijn uitlevering inderdaad buiten de gevangenis afwachten en hoeft Vu inderdaad pas na afloop van zijn studie te worden uitgeleverd?

Vanmorgen zou het Gerechtshof in Leeuwarden uitspraak doen over die eerste vraag: moet Vu de cel in? Maar de rechters wachten met hun uitspraak tot de hamvraag is beantwoord: mag Vu inderdaad zijn opleiding afmaken? Dat oordeel velt het Hof in Den Haag op 4 februari.

Volgens zijn advocaat Bart Stapert is Vu niet vluchtgevaarlijk. “Hij had allang zijn enkelband kunnen afzagen en in een auto uit Nederland wegvluchten. Maar hij houdt zich keurig aan alle afspraken en wil gewoon zijn studie afmaken. Zijn ouders zijn niet rijk en hebben alles op alles gezet zodat hij hier kan studeren. Als hij vlucht, heeft hij geen diploma en kan hij Vietnam niet meer uit – als hij dat land überhaupt weet te bereiken.”

Vu stelt dat hij onschuldig is en dat zijn huisgenoot zijn computer en e-mailadressen heeft misbruikt, maar de Amerikanen denken daar anders over. In Amerika moet Vu waarschijnlijk zo’n anderhalf jaar wachten op een proces, verwacht zijn advocaat. Verder loopt hij kans op zo’n tien jaar gevangenisstraf.

Medestudenten hebben een petitie gelanceerd waarmee ze Vu in Nederland willen houden. Hogeschoolblad Sax volgt het nieuws op de voet en publiceerde in november een interview met hem.