Vier vidi’s voor TU

Vier Delftse onderzoekers – twee van de faculteit TNW en twee van EWI – hebben een vidi-subsidie ontvangen van achthonderd duizend euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Dat maakte NWO deze week bekend.

Bij Technische Natuurwetenschappen kan de champagne ontkurkt worden voor dr.ir. Akira Endo en dr.ir. Gary Steele. Endo gaat de gevoeligheid van supergeleiders voor straling gebruiken om onderzoek te doen naar dekosmos. Met een nano-gestructureerde supergeleidende chip geplaatst in een telescoop wil hij sterrenstelsels aan de rand van het universum in kaart brengen. Steele gebruikt zijn subsidie om onderzoek te doen naar het kwantummechanische gedrag van nanosnaartjes.

Bij EWI mogen dr.ir. Birna van Riemsdijk en dr.ir. Mark Veraar reken op achthonderdduizend euro elk. Van Riemsdijk, van de sectie interactive intelligence, gaat proberen software te maken die zich uit zichzelf aanpast aan veranderende normen en waarden van mensen omtrent privacy en vrijheid. De wiskundige Mark Veraar gaat het geld gebruiken om onderzoek te doen naar een heel nieuwe klasse van aan ruis onderhevige stochastische partiële differentiaalvergelijkingen.

In totaal heeft NWO dit jaar aan 88 onderzoekers (onder wie 30 vrouwen) de Vidi-subsidie toegekend. 540 onderzoekers hadden een aanvraag ingediend. Vidi is gericht op excellente onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Het is een van de drie financieringsvormen van de Vernieuwingsimpuls. De andere twee financieringsvormen zijn Veni (voor pas gepromoveerden) en Vici (voor zeer ervaren onderzoekers).