Vier procent minder eerstejaars

De TU Delft telt 111 eerstejaars studenten minder dan vorig jaar, een daling van vier procent.Voor het eerst in vijf jaar daalt het totaal aantal Delftse eerstejaars.

In de lift zitten dit jaar de opleidingen Industrieel ontwerpen (+14%), Life science & technology (+50%) en Technische bestuurskunde (+20%). Maar opvallend ook Elektrotechniek (+5%). Bouwkunde blijft stabiel, de andere opleidingen leveren allemaal in.

Het hardst achteruit gaat Geodesie (-38%), dat nog maar tien eerstejaars studenten telt. Ook Scheikundige technologie en Technische natuurkunde verliezen ten opzichte van vorig jaar meer dan een kwart van hun studenten. Natuurkunde (-27%) houdt 72 studenten over, Scheikunde (-29%) 55.

De officiële decembertelling laat zien dat er nu 2479 eerstejaars studeren in Delft, waarvan 58 deeltijders. Half september stond de teller pas op 1764 studenten. Rector Wakker voorspelde toen al dat de terugval wel zou meevallen omdat Delftenaren zich traditioneel laat aanmelden.

Concurrent Twente ziet het aantal eerstejaars dit studiejaar met vijf procent stijgen. De nieuwe richting Telematica levert extra studenten net als Civiele technologie en management. De TU Eindhoven blijft gelijk (+0.9%).

Het aandeel vrouwen in Delft blijft gestaag toenemen (22,5%). Life science & technology en Industrieel ontwerpen zijn met 40% het ‘vrouwelijkst’. Bij Bouwkunde, Geodesie en Technische wiskunde is eenderde vrouw. Werktuigbouwkunde en Maritieme techniek tellen met ongeveer vijf procent de minste meiden.

Voor het eerst in vijf jaar daalt het totaal aantal Delftse eerstejaars. De meeste klassieke technische richtingen lopen al een aantal jaar in aantal terug. Maar dit werd tot nu toe gecompenseerd door stijgingen in andere richtingen.