Vier Delftse wetenschappers over hun werkdruk

Deelnemers aan het rondetafelgesprek over werkdruk waren Catholijn Jonker, Rob Mudde, Jack Pronk en Rolf van Wegberg.

Vier Delftse wetenschappers over hun werkdruk (Foto: Marcel Krijger)

Catholijn Jonker (Foto: Marcel Krijger)

Hoogleraar interactieve intelligentie Catholijn Jonker werkt sinds 2006 bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. Voor die tijd werkte ze bij de Universität Bern, de Vrije Universiteit Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar werkweek is opgelopen tot zeventig uur. “Mijn antwoord op werkdruk was altijd: we draaien een extra uurtje. Vakantie is heerlijk, want dan kun je werken. Een jaar of vijf geleden trok ik dat niet meer, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds moeilijk vind werkdruk binnen de perken te houden.”

Rob Mudde (Foto: Marcel Krijger)

Hoogleraar chemical engineering Rob Mudde werkt sinds 1988 bij de universiteit, was ruim negen jaar directeur onderwijs bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen en is al anderhalf jaar distinguished professor in science education. “Mijn werkweek is 70+ uur, al vijftien jaar. Dat vind ik helemaal niet erg. Ik heb een hoge werklast en ervaar dat niet per se als hoge werkdruk. Ik hobby en word betaald. Dat is een persoonlijke tic.”

Jack Pronk (Foto: Marcel Krijger)

Hoogleraar industriële microbiologie Jack Pronk begon zijn carrière aan de TU Delft in 1991 als universitair docent. Acht jaar later werd hij Antoni van Leeuwenhoek-hoogleraar. Van 2002 tot 2013 was hij daarnaast directeur van het Kluyver Centre for Genomics of Industrial Fermentation en daarna drie jaar vertrouwenspersoon wetenschappelijke en bestuurlijke integriteit aan de TU. Vijftien jaar geleden kreeg hij een burn-out. Hij zat een aantal maanden thuis en kwam met coaching weer terug. “Ik ervaar werkdruk en merk zo af en toe dat ik nog steeds niet onkwetsbaar ben.”

Rolf van Wegberg (Foto: Marcel Krijger)

Rolf van Wegberg is promovendus bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Hij doet sinds 2015 onderzoek naar economics of cybersecurity. Sinds vorig jaar juni is hij voorzitter van Promovendi Netwerk Nederland. Hij maakt zich “ernstige zorgen” over de hoeveelheid werkstress die promovendi ervaren. “Zij krijgen daar niet alleen een burn-out maar ook andere psychische klachten door”, zegt hij. Door zijn beide functies werkt hij bijna zeventig uur per week. “Als ik niet twee, drie dingen naast elkaar doe, ben ik niet gelukkig.”

Lees ook:

/article/vakantie-die-op-zijn-best-een-beetje-revalidatie