Opinie

Verweer

Het is bijzonder teleurstellend dat de VSSD pas achteraf de mogelijkheid heeft insinuaties te ontkrachten en niet direct de kans wordt geboden om te reageren. Toch wil ik langs deze weg de positie van de VSSD verduidelijken in de hoop misverstanden uit de wereld te helpen.

De VSSD is van mening dat het universiteitsbestuur op een verkeerde wijze omspringt met studenteninspraak en de besluitvorming hieromtrent frustreert, hierin steunt de VSSD de doelen van de actievoerders volledig. Alleen het middel gebruikt door de actiegroep, is niet de aanpak die de VSSD kiest. Echter op het moment dat de actievoerders aangeven een plaats te zoeken waar woordvoerders de pers te woord kunnen staan, dan zijn wij als organisatie wel bereid om als contactadres te fungeren. Daarnaast is de VSSD de uitgelezen organisatie studenten te hulp te schieten zodra ze in de problemen komen, dit was met de actievoerders het geval. Dit maakt de VSSD niet tot initiator en organisator van de actie en suggesties in die richting zijn dan ook compleet uit de lucht gegrepen.
Kees Berkhout
Voorzitter VSSD

Met de nodige ergernis heeft de VSSD kennis genomen van het openingsartikel in Delta 8. In de berichtgeving over de studentenactie bij de bibliotheek bedient de Delta-redactie zich namelijk van een wel zeer twijfelachtige vorm van journalistiek. Op suggestieve wijze wordt de naam van de VSSD in verband gebracht met de actie, zonder dat hier duidelijk uitspraken aan verbonden worden. Bovendien wordt gebruik gemaakt van gegevens waarbij expliciet vermeld is dat deze niet voor publicatie zijn. Enige beroepsethiek is de Delta in dezen vreemd. Dit alles had nog acceptabel kunnen zijn als er kans op verweer was geweest, ware het niet dat ook het principe van hoor en wederhoor onbekend is bij de auteur van het artikel.

Kees Berkhout
Voorzitter VSSD