Opinie

Verwarring over wetenschap

Er is een wildgroei aan universitaire opleidingen, waar de samenleving niet echt behoefte aan heeft. Die liggen in de sfeer van de sociologie en de psychologie.

Via wat pretvakken in het VWO en de mogelijkheden om via één jaar HBO door te stromen naar de universiteit, worden er grote aantallen zogenaamde intellectuelen gefokt. Lieden die op kosten van de samenleving ook nog jaren lang aan promoties werken op gebied van problemen met een hoog koffiepraat en damesbladgehalte.

Om deze lieden aan het werk te houden, wordt de samenleving ook nog geplaagd met een zondvloed aan enquêtes en onderzoeken. Nu politiek en overheid deze toestanden in het onderwijsbestel hebben veroorzaakt, siert het de heren Professoren Stapel en Smeesters, dat zij alle lieve promoverende meisjes aan leuke prettig bruikbare gegevens helpen. Het is wat kippendrift als de Koninklijke Maatschappij van Wetenschappen hier over het aantasten van de wetenschap jammert.

Het is met elkaar veel ernstiger, dat door deze onnut bestede gelden en vooral ook aandacht, de exacte opleidingen, waaraan te korten zijn, in de verdrukking komen. In deze financieel precaire tijden, is het van het grootster belang om het bedrijfsleven te voorzien van goede technisch geschoolde vaklieden op alle niveaus. Beperk de universitaire opleidingen tot een begrensde groep die werkelijk nut heeft voor de samenleving!

Ir. K. van der Torren  was werkzaam bij het Adviesbureau Witteveen en Bos te Deventer en bij het toenmalige Hogere Technische Onderwijs in Dordrecht.